Вартість на око: як Одеса перераховує демонтажі, капремонти й освітлення в межах благоустрою

24 грудня 2025 р. 18:08

25

Вартість на око: як Одеса перераховує демонтажі, капремонти й освітлення в межах благоустрою

ІЛЮСТРАЦІЯ: ЦПР

Центр публічних розслідувань продовжує аналізувати видатків Одеси на благоустрій за часів ексмера Геннадія Труханова. У попередніх матеріалах ЦПР розповіло про базові принципи формування бюджетних і цільових програм та проаналізували перші видатки за кодом 6030 – зокрема, витрати департаментів освіти та міського господарства.

Цього разу ми дослідили як витрачають на благоустрій департамент архітектури й департамент транспорту, управління капітального будівництва (УКБ) та управління державного архітектурно-будівельного контролю.

Демонтаж із сюрпризом: як “плавають” цифри в архітектурних департаментах

Департамент архітектури, містобудування та земельних відносин Одеської міської ради та Департамент архітектури та містобудування ОМР ми навмисно розглядаємо разом. Причина проста: згідно з рішенням Одеської міської ради у квітні цього року депутати ліквідували департамент архітектури та містобудування ліквідується, а замість нього створили департамент архітектури, містобудування та земельних відносин. Новий департамент став правонаступником старого.

Втім, навіть у процесі реорганізації міські чиновники, видається, не змогли обійтися без маніпуляцій із цифрами.

Так згідно з січневим паспортом бюджетної програми в департаменті планували за 2,6 мільйона гривень демонтувати 190 споруд або їх елементів, тобто середню вартість одного демонтажу закладали у 14,1 тисячі гривень. Але вже у липні бюджетні призначення за цією ж програмою зменшили до 1,3 мільйона гривень. Здається, що планують зекономити половину суми. Однак, вони й кількість об’єктів зменшили до 36. Тож тепер вартість одного демонтажу склала 37,2 тисячі гривень.

Паралельно ці ж 1,3 мільйона гривень передали новоствореному департаменту, причому – на ті самі цілі. І у його паспорті бюджетної програми вже зазначено, що за ці кошти планують демонтувати 152 об’єкти із середньою вартістю 8,8 тисячі гривні за одну операцію

Перше, що одразу привертає увагу, – як швидко й у рази змінюється вартість демонтажу одного об’єкта: з 14,1 тисячі гривень вона “розходиться” на 8,9 тисячі та на 37,2 тисячі гривень. Складається враження, що цифри тут рахували люди з дуже вільним підходом до арифметики.

Крім того, в усіх трьох паспортах бюджетних програм джерелом інформації зазначена «звітність КП», хоча звітність зазвичай формується після виконання робіт, а для планування логічніше використовувати розрахунки.

Читайте також: Мільярд на благоустрій: миття вулиць, дорогі вбиральні та довічні виплати за деревопад

Спробуємо відновити логіку подій. У цільовій програмі благоустрою, зокрема у пункті 10.2 зазначені ті самі суми з розбиттям між старим і новим департаментами, а також згадується відповідне КП – Комунальне підприємство «Одеське міське проектно-виробниче бюро архітектури та містобудування». Його статут справді дозволяє виконувати демонтаж самочинно збудованих об’єктів. Водночас у пункті 2.1. статуту прямо зазначено, що метою діяльності КП є отримання прибутку.

Імовірно, на початку року планували демонтаж 190 об’єктів із середньою вартістю 14,1 тисячі гривень. Фактично ж до середини липня могли виконати демонтаж лише 36 об’єктів на 1,3 мільйона гривень. Коли ж невикористані кошти передали новому департаменту, кількість об’єктів просто “дорахували” як різницю – без глибшого аналізу, а середню вартість отримали шляхом простого ділення.

Паспорт бюджетної програми — це документ, у якому міська влада заздалегідь фіксує, скільки грошей, на що саме і якого результату планує досягти за бюджетні кошти. Саме за ним можна зрозуміти, чи виглядають витрати прогнозованими, обґрунтованими й ефективними, ще до того, як гроші фактично будуть витрачені.

Капремонт пооб’єктно: де все виглядає логічно, але не повністю

УКБ в межах паспорта бюджетної програми планує витратити 21,1 мільйона гривень на капітальний ремонт 16 об’єктів. 

Досліджуючи пооб'єктні видатки, в яких зазначені саме об’єкти та суми по кожному з них  ЦПР виявив, що згідно з пунктом 10.9. програми з благоустрою, у 2025 році мали передбачити мільйон гривень на проєктування, демонтаж або перенесення пам’ятників і пам’ятних знаків у публічному просторі Одеси. Однак у бюджеті ж на ці заходи не передбачено жодної гривні.

П’ять з половиною мільйонів за один об’єкт і без деталей

У паспорті бюджетної програми, головним виконавцем якої є управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, передбачено 5,4 мільйона гривень на організацію послуг із проєктування та демонтажу одного самочинно збудованого об’єкта. Проте відсутня будь-яка інформація як про саме рішення суду, так і про те, чи компенсуватимуть винні особи витрати бюджету.

Освітлення пішохідних переходів: планували більше, зробили менше

Департамент транспорту, зв’язку та організації дорожнього руху Одеської міської ради в межах паспорта бюджетної програми планує за 3 мільйони гривень побудувати систему світлодіодного освітлення на 6 нерегульованих пішохідних переходах.

Але якщо звернутися до цільової програми безпеки дорожнього руху, то у 2025 році планувалося впровадження таких систем на 24 об’єктах із блоками резервного живлення. Фактично ж маємо 6 об’єктів, і то завдяки коштам із депутатського фонду.

Логічне продовження великої картини

Усі ці приклади – від демонтажів до освітлення переходів – доповнюють загальну картину, яку ЦПР показував у двох попередніх аналітиках. Благоустрій Одеси – це не лише великі суми, а й дрібні рішення, що формують ці суми: як рахують середню вартість, як “переносять” об’єкти між департаментами та що саме зникає або з’являється у паспортах програм упродовж року. Саме на цих деталях і стає видно, де бюджет працює прогнозовано, а де – радше ситуативно.

Читайте також: Як в Труханова мільярд на благоустрій виділили

Сергій Бондаренко