Хитрощі бюджетників Півдня: як зменшити конкуренцію на торгах

13 жовтня 2024 р. 19:19

Хитрощі бюджетників Півдня: як зменшити конкуренцію на торгах

Ілюстрація: ЦПР

Систему електронних закупівель Prozorro в Україні запустили аби збільшити конкурентність на тендерах й тим самим зменшити витрати бюджетних коштів. Однак деколи замовники робіт, послуг та товарів прописують в тендерній документації умови, які навпаки зменшують кількість потенційних учасників, а вартість закупівлі ні.

Тож Центр публічних розслідувань дослідив топ-5 дискримінаційних вимог, які вносили в тендерну документацію бюджетні організації на Півдні за останні два місяці.

Читайте також: Резонансні тендери Півдня, які скасували під час війни

Дискримінаційні вимоги — це вимоги, які встановлюються в тендерній документації та яким можуть відповідати лише обмежене коло учасників. Згідно з частиною 4 статті 5 Закону України "Про публічні закупівлі" замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.

1. Так, одна з вимог у тендерній документації департаменту капбудівництва Миколаївської облдержадміністрації щодо ремонту укриття в Степківській школі з очікуваною вартістю понад 19 мільйонів гривень стосувалась сертифікатів на всі будівельні матеріали. 


Фото: скрин Prozorro

У вересні департамент оголосив відкриті торги з особливостями й учасники, ціна тендерної пропозиції яких є твердою (тобто незмінною), мали надати скановані копії з оригіналів документів, що підтверджують вартість та якість матеріальних ресурсів, які вказані в його договірній ціні та додатках до неї. Тобто замовник, як у своїй скарзі до Антимонопольного комітету зазначив представник ТОВ "Танолбуд", зобов’язує надати документи про походження та якість на кожен будівельний матеріал, починаючи з цвяхів і болтів. При цьому для учасників, договірна ціна яких є динамічною (тобто може змінюватись), таких вимог не передбачено. Однак через те, що ТОВ "Танолбуд" окрім скарги інших документів-доказів до АМК не подав, скаргу залишили без розгляду. 


Фото: скрин Prozorro

В результаті на конкурс подались два учасники – ТОВ "ВКФ "Альфабуд" та ТОВ "Танолбуд". Їх пропозиції ціни були 18 та 19 млн грн відповідно. 4 жовтня департамент оприлюднив протокол розкриття, згідно з яким "ВКФ "Альфабуд" очікує рішення щодо підписання угоди. В обох учасників договірна ціна була динамічна.

2. А от Визирська сільська рада Одеської області замість надати повну інформацію в техзавданні, порадила відвідати будмайданчик і самим зробити розрахунки.


Фото: скрин Prozorro

Аукціон щодо капітального ремонту частини підвального приміщення гуртожитку захисної споруди в селі Першотравневе з очікуваною вартістю закупівлі понад 6 мільйонів у форматі відкритих торгів з особливостями сільрада провела 16 вересня. Ремонт компанія-переможець повинна завершити до 31 грудня 2025 року. 

Перед початком конкурсу на етапі подачі документів до замовника звернувся потенційний учасник з проханням "надати номенклатуру (перелік) матеріалів і устаткування, відомість ресурсів, або затверджену проєктну документацію", адже цього не було в техзавданні. "Згідно з таким технічним завданням неможливо здійснити якісний розрахунок договірної ціни пропозиції", - зазначив можливий учасник.

Однак замовник запропонував йому "обстежити будівельний майданчик з метою виявлення проблем, що можуть виникнути на будівельному майданчику (непередбачений стан ґрунту, наявність комунікацій та споруд, не нанесених на генеральному плані тощо), та з’ясувати із замовником усі необхідні питання, в тому числі детально вивчити проєктну документацію".   


Фото: скрин Prozorro

При цьому замовник зазначив, що це не дискримінаційна умова, оскільки вона не прописана в техзавданні й натякнув, що учасник не зовсім добросовісний: "Для всіх учасників, які якісно та добросовісно працюють у сфері будівництва, не є складною задачею прорахувати цінову пропозицію. Ніяких вимог щодо огляду (обстеження) об’єкта надання послуг замовником в тендерній документації не встановлювалося".

В результаті на аукціон прийшов лише один учасник - приватне підприємство "Южспецтрейд". Виконати підряд він запропонував за 6 мільйонів  439 тисячі гривень. Тобто на 3 тисячі дешевше від очікуваної вартості. Й оскільки не було конкуренції, то договір уклали саме з ним.

Наскільки добросовісний цей підрядник невідомо. Адже з документів підприємство подало договірну ціну й кілька розрахунків з кошторису. Однак це були розрахунки прибутку, адмінвитрат та витрат пов'язаних з устаткуванням. Основного кошторису на матеріальні ресурси в документах немає. А саме на них приходиться 70% вартості договору й саме на матеріалах можуть бути завищені ціни.

3. Служба відновлення в Херсонській області вимагала від учасників аукціону з ремонту автодоріг мати асфальтобетонний завод (АБЗ) у межах 150 кілометрів від Бериславського району.


Фото: скрин Prozorro

Очікувана вартість - 128 мільйона 497 тисячі 553 гривень. Під час подання пропозицій до замовника звернувся потенційний учасник тендеру з питанням щодо розташування АБЗ та його адреси. Мовляв, у разі здобуття перемоги в тендері, вони перебазують власний АБЗ зі Львівської області до Херсонської і вже за новою адресою отримають новий атестат виробництва та дозвіл на викиди. Але замовник вимагав вказувати фактичне місцезнаходження АБЗ для участі в торгах. Тобто учаснику торгів довелось би вказати, що мобільний завод зараз знаходиться на Львівщині. І це відразу б викреслило його зі списку претендентів, бо відстань між Херсоном і Львовом не можна подолати на асфальтовозі.


Фото: скрин Prozorro

В результаті на торги 24 серпня прийшов єдиний учасник - "Ростдорстрой". Ця фірма раніше мала замовлення в цьому регіоні й відповідно мала можливості щодо поставок асфальту. Тож підряд на 114 мільйона 360 тисячі гривень від Служби відновлення отримала скандальна компанія, яка має відношення до мера Одеси Геннадія Труханова. Служба відновлення при цьому зекономила лише 14 млн гривень.

4. Державне підприємство "Морський торгівельний порт "Південний" в оголошені про закупівлю залізничних рейок скоротив строк постачання до 45 робочих днів.


Фото: скрин Prozorro

В самому оголошені від 2 вересня щодо закупівлі 122,5 тони залізничних рейок типу Р-50 за очікуваною вартістю 10 мільйона 621 тисячі 173 гривень замовник проставив строк поставки товару 31 грудня 2024 року. Однак в тендерній документації було прописано "протягом 45 робочих днів з дати направлення Покупцем письмової рознарядки Постачальнику". 


Фото: скрин Prozorro

Кілька раз потенційні учасники звертались до замовника щодо збільшення строку постачання. Вони мотивували це тим, що  "рейка Р50 в Україні не виробляється і строки на виробництво продукції та її доставку в країну є доволі тривалі". Однак порт відмовив у змінах та пояснив це тим, що таки вимоги через  "виробничі потреби та згідно з планом виконання робіт у 2024 році".

Тож в результаті участь у конкурсі взяв лише один учасник – ТОВ "Виробничо-комерційне підприємство "Тако". З ними порт "Південний" 1 жовтня уклав угоду на 10 мільйонів 620 тисяч 750 гривень. Тобто лише на 423 гривень дешевше, ніж очікували.

5. Адміністрація Заводського району Миколаївської міської ради під час проведення аукціону щодо поточного ремонту доріг внутрішньоквартальних проїздів біля будинків по вулиці Лазурна з очікуваною вартістю 2 мільйони 928 тисячі 391 гривні, вимагала від учасників мати матеріально-технічну базу (МТБ) саме в Миколаєві: "Учасники у складі своєї пропозиції повинні надати інформаційну довідку, складену в довільній формі, щодо можливості місцезнаходження машин та механізмів, в межах м. Миколаїв, на час надання послуг із зазначенням адреси", – йшлося в умовах.


Фото: скрін Prozorro

Якщо МТБ учасника не знаходиться в Миколаєві, йому радили "залучити потужності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників або співвиконавців". Кілька учасників звернули увагу замовника на те, що вимагати подібне – дискримінація. Однак вносити зміни в тендерну документацію адміністрація не стала. В результаті на конкурс подалося місцеве приватне підприємство "БФ "Совар груп". З ним адміністрація уклала угоду на 2 мільйони 918 тисячі 391 гривню. Що лише на 10 тисяч менше очікуваної вартості.


Фото: скрин Prozorro

Тож, не дивлячись на те, що дискримінаційні, антиконкурентні умови заборонені законодавством про публічні закупівлі, вони все одно з’являються у тендерній документації. Ймовірно, іноді це трапляється випадково. Однак частіше, щоб підряд отримала саме та фірма. Тобто організатор тендеру думає не про те, як заощадити бюджетні (наші з вами) гроші, а про те, аби хтось на цьому заробив.

Олеся Ланцман