3% бюджету на ЗСУ: як Одеса за Труханова допомагала армії

29 жовтня 2025 р. 19:28

3% бюджету на ЗСУ: як Одеса за Труханова допомагала армії

Картинка: ЦПР

На сьогодні в Одесі багато розмов про допомогу Силам оборони України  коштом міського бюджету. Одні вважають, що місто робить усе можливе, інші – що не робить майже нічого. Не менше суперечок і навколо питання: кому саме дістається ця допомога – бойовим частинам чи тиловим структурам?

Щоб розібратися, Центр публічних розслідувань проаналізував видатки бюджету Одеси у 2025 році, спрямовані на підтримку Сил оборони у формі міжбюджетних трансфертів.

Хто розпоряджається грошима

Допомога ЗСУ в Одесі проходить через міську цільову програму "Безпечне місто Одеса" на 2020–2028 роки. Головний виконавець – Департамент муніципальної безпеки Одеської міськради. Згідно з пунктом 22-5 Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України такі кошти виділяються у вигляді міжбюджетного трансферту.

Скільки Одеса виділяє на оборону

За Паспортом бюджетної програми 2219800 Департаменту муніципальної безпеки, на виконання програми "Безпечне місто Одеса" у 2025 році передбачено 446,1 мільйона гривень.
  З них:

  • 144,6 мільйона гривень – із загального фонду бюджету,
  • 301,5 мільйона гривень – зі спеціального фонду.

Саме 446 мільйонів гривень – це та сума, яку місто виділило на фінансування Сил оборони України у 2025 році.

Акція "Гроші на ЗСУ". Одеса серпень 2024. Фото: ЦПР

Кому виділяють кошти

Щоб зрозуміти, кому саме Одеса надає фінансову підтримку в межах допомоги Силам оборони України, варто звернутися до додатка до програми "Напрями діяльності та заходи Міської цільової програми "Безпечне місто Одеса" на 2020–2028 роки".

Відкривши цей документ, бачимо цілу низку заходів, розписаних по кожному року дії програми. Цікаво, що загальний обсяг фінансування програми перевищує суму, передбачену у Паспорті бюджетної програми. Це може здаватися дивним, на перший погляд, але пояснення просте:  до програми входять не лише заходи, спрямовані на підтримку Сил оборони, а й інші напрямки, які до оборони не належать.

Серед них, зокрема:

  1. Розвиток та технічна модернізація системи централізованого оповіщення про загрозу чи виникнення надзвичайних ситуацій.
  2. Матеріально-технічне забезпечення та переоснащення комунальної установи "Центр інтегрованої системи відеоспостереження та відеоаналітики міста Одеси" (відомої як Центр "077").
  3. Матеріально-технічне забезпечення та технічне переоснащення комунальної установи "Рятувально-водолазна служба Одеської міської ради".

Отже, програма "Безпечне місто Одеса" має ширший спектр завдань, ніж лише допомога армії. Але якщо говорити саме про частину, що стосується підтримки Сил оборони України, – вона повністю забезпечена фінансуванням, на 100%. Тож у додатку до програми перелічені напрями діяльності та заходи за кожен рік. Для 2025 року виділимо три умовні групи отримувачів коштів: бойові частини, тилові підрозділи та навчальні заклади та інші силові структури які не входять до складу ЗСУ.

Бойові частини: усі військові частини, у тому числі підрозділи Державної прикордонної служби України, які беруть участь у відбитті ударів дронами-камікадзе та інших бойових завданнях. Їм загалом передбачено 310,4 мільйона гривень. Однак через те, що у програмі приховано номери військових частин, які отримують фінансування, дізнатись кому скільки коштів передбачено - неможливо.

Тилові підрозділи та навчальні заклади: управлінські, навчальні й медичні структури, які забезпечують функціонування армії в тилу. Всього їм передбачено 79,8 мільйона гривень:

  • Одеський обласний ТЦК та СП – отримав 10 мільйона гривень;
  • Військово-медичний клінічний центр Південного регіону – 52,2 мільйона гривень;
  • Регіональне управління Сил територіальної оборони – 10,5 мільйона гривень;
  • Південне теруправління ВСП – 1,9 мільйона гривень;
  • Військова академія (м. Одеса) – 5,2 мільйона гривень.

Інші силові структури: органи, діяльність яких не пов’язана безпосередньо з бойовими діями. Всього їм передбачено 55,8 мільйона гривень:

  • ГУ Нацполіції в Одеській області – 13,35 мільйона гривень;
  • Патрульна поліція – 1 мільйона гривень;
  • СБУ в Одеській області – 5 мільйона гривень (на соціальне забезпечення та житлові умови співробітників і їхніх сімей);
  • Національна гвардія України – 23 мільйони гривень (реагування на правопорушення);
  • Регіональний сервісний центр МВС – 7 мільйона гривень;
  • Теруправління ДБР (Миколаїв) – 5 мільйона гривень;
  • НДЕКЦ МВС – 1,5 мільйона гривень.

Наскільки допомога Силам оборони обтяжує міський бюджет

Щоб зрозуміти, наскільки суттєвим є внесок Одеси у підтримку Сил оборони України, потрібно мати два ключові показники:

- загальний обсяг коштів, які місто реально може спрямувати на таку підтримку;

- фактичну суму, яку вже виділено.

І якщо з другим усе просто – 446,1 мільйона гривень, то з першим показником трохи складніше. Формально бюджет міста становить 18,28 мільярда гривень, однак у цій сумі є значна частка цільових міжбюджетних трансфертів, які не можуть бути використані на власний розсуд міста. Тому потрібно розрахувати "чистий" ресурс громади – тобто ті кошти, якими місто може розпоряджатися самостійно.

Перший шлях: через віднімання цільових коштів з видатків та кредитування бюджету

Беремо загальну суму видатків бюджету – 18 279 448 996 гривень, і віднімаємо з неї:

  • трансферти, отримані у 2025 році – 2 980 204 104 гривень;
  • залишок трансфертів на початок року – 71 393 233 гривень;
  • власні надходження бюджетних установ – 270 382 415 гривень;
  • отримані запозичення – 623 410 000 гривень.

Водночас додаємо суму надання кредитів за мінусом повернення – 115 500 000 гривень.

Після всіх розрахунків отримуємо 14 449 559 244 гривень, тобто приблизно 14,5 мільярда гривень. Це орієнтовний обсяг міських коштів, якими Одеса могла б реально розпоряджатися на власний розсуд.

Другий шлях: через розрахунок доходів

Аналогічний результат можна отримати іншим способом – через підсумовування власних доходів і уточнень бюджету:

  • доходи без трансфертів – 12 124 382 415 гривень;
  • мінус власні надходження бюджетних установ – 270 382 415 гривень;
  • плюс залишки минулих періодів (без трансфертів) – 1 357 559 244 гривень;
  • плюс збільшення доходної частини рішенням від 02.07.2025 р. – 598 000 000 гривень;
  • плюс збільшення доходної частини рішенням від 24.09.2025 р. – 640 000 000 гривень.

Підсумок той самий – 14 449 559 244 гривень (або майже 14,5 мільярда гривень). Це підтверджує правильність обох розрахунків.

Тепер, маючи обидва показники – загальну суму міських коштів (14,5 мільярда гривень) і суму, спрямовану на підтримку Сил оборони (446,1 мільйона гривень) – можемо точно визначити частку: 3,1%.

Важко назвати такий показник "максимумом можливостей міського бюджету, особливо в умовах війни, коли підтримка армії має бути одним із пріоритетів місцевої влади.

Акція "Гроші на ЗСУ". Одеса лютий 2025. Фото: ЦПР

Чому приховують номери військових частин

У програмі "Безпечне місто Одеса" приховано номери військових частин, які отримують фінансування. При цьому пункт 1.4.4 Зводу відомостей, що становлять державну таємницю, прямо зазначає: "відомості про найменування, номери та місце розташування військових частин не є державною таємницею, якщо не містять детальної інформації про їхню діяльність". При цьому у додатку до рішення про місцевий бюджет ті самі номери частин вказано відкрито. Це виглядає як відсутність єдиного підходу у міській владі.

Тож виникає логічне питання: на підставі чого цю інформацію засекречено?  Єдине пояснення – приховування не від ворога, а від власних громадян.

Фінальний баланс

Одеса у 2025 році запланувала 446,2 мільйона гривень на підтримку Сил оборони України. Що становить 3,1% від коштів міського бюджету, які можна було б використати на ці потреби.

З них:

  • бойові частини отримали 69,6% (310,4 мільйона гривень);
  • тилові структури 17,9% (79,7 мільйона гривень)
  • інші силові органи (МВС, СБУ на соцзахист, ДБР тощо) – 12,5% (55,8 мільйона гривень).

Водночас залишається відкритим питання прозорості розподілу цих коштів – адже приховування номерів частин не має законних підстав.

Сергій Бондаренко