Мільярд на благоустрій: миття вулиць, дорогі вбиральні та довічні виплати за деревопад

27 листопада 2025 р. 10:42

9

Мільярд на благоустрій: миття вулиць, дорогі вбиральні та довічні виплати за деревопад

ІЛЮСТРАЦІЯ: ЦПР

​Це друга частина аналітики Центру публічних розслідувань про те, як в Одесі за часів Труханова розподілялися бюджетні кошти на благоустрій у 2025 році. 

У першій частині ми розглянули базові принципи формування бюджетних і цільових програм та проаналізували перші видатки за кодом 6030 – зокрема, витрати Департаменту освіти. Тепер переходимо до найбільшої частини: видатків Департаменту міського господарства, на який припадає майже 80% усіх коштів за напрямом "Організація благоустрою населених пунктів".

Загальний обсяг цієї бюджетної програми є найбільшим серед усіх, що фінансуються за кодом 6030. Щоб зрозуміти, на які саме цілі спрямовуються кошти, спершу відокремлюємо відомі цифри – через витяги з додатків до рішення про місцевий бюджет із переліком капітальних вкладень та пооб’єктного розподілу бюджету розвитку.

Для детальнішого аналізу зосередимо увагу на пункті 9 паспорту бюджетної програми, розглянувши кожен напрям витрат на основі самого паспорта, даних додатків та цільової програми благоустрою.

Читайте також: Як в Труханова мільярд на благоустрій виділили

Утримання доріг та зупинкових комплексів

Паспорт бюджетної програми містить мінімальну конкретику: лише загальну цифру – 900 кілометрів доріг, що підлягають поточному утриманню.

У цільовій програмі благоустрою цей же напрям деталізовано у вигляді переліку робіт:

  • зимове утримання доріг – 4042,6 тисячі квадратних метрів в день;
  • механізоване прибирання – 1623,8 тис. кв.м/день;
  • механізована мийка – 1741,0 тис. кв.м/день;
  • ручне прибирання – 846,3 тис. кв.м/день;
  • утримання зупинкових комплексів – 1012 одиниць.

І якщо стосовно зимового утримання доріг та утримання зупинкових комплексів – великих питань нема, то стосовно прибирання та особливо мийки доріг – є. Проблема в тому, що в різних документах надаються різні одиниці виміру.

Так, паспорт бюджетної програми показує, що площа утримання доріг виміряється у кілометрах і складає 900 км (не плутати з квадратними км, оскільки площа Одеси 162,42 квадратного кілометра). А от площа прибирання розраховується у квадратних метрах.

Для зручності розрахунку приймемо умовну ширину доріг у 10 м (поширений варіант для типових міських вулиць). Тоді виходить, що майже раз на 2 дні кожен квадратний метр дороги в Одесі або прибирають, або навіть миють:

  • механізоване прибирання – 162,38 км/добу (18% довжини доріг);
  • механізована мийка – 174,1 км/добу (19,3%);
  • ручне прибирання – 84,63 км/добу (9,4%).

Однак, якщо припустити, що зимове утримання доріг дорівнюється усій площі доріг, тобто прийнявши 4042,6 тис. кв.м за 100%, виходить, що прибирання та мийка доріг відбувається щодня. Причому їх площа, перевищує площу доріг в Одесі. 

Придбання обладнання та техніки

Оскільки йдеться про видатки бюджету розвитку, перелік об’єктів можна побачити у таблиці додатків. Там зазначено, що:

  • КП "Міські дороги" отримає на сольорозкидувальну техніку, відвал, відбійний електромолоток, нарізувач швів, віброплиту та мотокосу 3,7 мільйона гривень;
  • КП "Одесміськсвітло" на (шафи зовнішнього освітлення й комірки – 2,5 мільйона гривень;
  • КП "Міськзелентрест" на засоби малої механізації, багаторічні насадження, металеві конструкції – 5,3 мільйона гривень;
  • КП "Сервісний центр" на насоси, дозувальні станції, фільтрувальні системи, прочисні машини для каналізації, миючі машини, покажчик "Гайдельберг", кисневі концентратори – 1,8 мільйона гривень (окремо на автоматичну громадську вбиральню – 5,7 мільйона гривень);

Перші чотири позиції дійсно можуть бути виправданими за умови, що місто порівнювало витрати з альтернативою залучення приватних підрядників. Однак у відкритому доступі таких розрахунків немає, що створює ризики неефективного використання коштів – дотаційним утримуванням КП.

Читайте також: Оборона на паузі: як Одеса згортала підтримку ТРО після рішень Труханова

Зовнішнє освітлення та енергозабезпечення

Найбільші об’єкти:

  1. Капітальний ремонт зовнішнього освітлення
  • Люстдорфська дорога (від пл. Толбухіна до 3-ї станції) – 5 мільйона гривень;
  • пл. Привокзальна – 2 мільйони гривень;
  • вул. Середньофонтанська та пл. Середньофонтанська – 6,5 мільйона гривень.
  1. Ремонт мереж енергозабезпечення
  •  ТП-2637, вул. Бреуса, 26 – 3 мільйони гривень;
  •  ТП-2755, вул. Бугаївська, 46/4 – 3 мільйони гривень.
  1. Інші об’єкти зовнішнього освітлення
  • внутрішньоквартальний проїзд на вул. Семена Палія – 1,5 мільйона гривень;
  • сквер "Курсантські сходи" – 1,5 мільйона гривень;
  • територія житлових будинків на вул. Сахарова (депутатський фонд) – 1,5 мільйона гривень.

А от з видатками з утримання світлоточок не дуже зрозуміла ситуація. Так, паспорт бюджетної програми зазначає, що на поточному утриманні 52 445 кількість таких точок. І видатки загального фонду на це складають 198,1 мільйона гривень. Водночас програмою передбачено майже таку ж суму коштів – 199,4 мільйона гривень – на 25 тисяч лампочок та 300 км кабелю. 

Найперший ймовірний варіант – помилка, яку ніхто не бачить. Другий – банальна приписка для "пиляння бюджету". Й третій – кожна світлоточка має трохи менше, ніж половинку від лампочки. Хоча може бути й варіант, що з 52 445 світлоточок на сьогодні використовується лише менша частина, на яку якраз і вистачає 25 000 лампочок. Тоді виходить що підприємство ремонтує ділянки значна частина обладнання яких не експлуатується. 

Інші об’єкти благоустрою

Паспорт бюджетної програми передбачає 70,7 мільйона гривень на 229 об’єктів, тобто в середньому 309 тисячі гривень на один об’єкт. Проте в самому паспорті фігурує інша цифра – 621,2 тисячі гривень середнього утримання об’єкта, і джерело цього показника не зрозуміле. Переліку 229 об’єктів у відкритому доступі також немає.

А ось з видатками з бюджету розвитку зазначено, що по 15,4 мільйона гривень планують витратити на:

  • ремонт 11 пожежних водойм;
  • реконструкцію 2 фонтанів;
  • ремонт нежитлової будівлі по вул. Промислова, 27;
  • ремонт 6 бюветів;
  • ремонт громадської вбиральні у Стамбульському парку (1,5 мільйона гривень).

Читайте також: 3% бюджету на ЗСУ: як Одеса за Труханова допомагала армії

Зелені насадження

На утримання зелених насаджень паспортом бюджетної програми передбачено 154,6 мільйона гривень. Показниками, які характеризують ці витрати, є:

  • площа зеленої зони під утриманням – 548 га;
  • площа території з розміщенням насаджень для інвентаризації (без конкретизації одиниць виміру).

Відповідно до програми благоустрою, ці витрати можуть включати утримання, відновлення, видалення аварійних дерев, інвентаризацію насаджень, реагування на наслідки негоди, розробку реєстру тощо.

Однак жоден пункт не містить числових обсягів робіт, через що важко зрозуміти, на що саме передбачено зробити за майже 155 мільйона.

При цьому у бюджеті розвитку міститься окремий нетиповий пункт – КП "Міськзелентрест" отримує 4,4 мільйона гривень на ремонт дитячого майданчика на Соборній площі, пристосованого для дітей з інвалідністю. Однак питання, чи відповідає це профілю підприємства.

Утримання кладовищ

За даними Одеської міськради, на балансі комунального підприємства "СП КБО" перебуває 11 кладовищ. На їхнє утримання у бюджетній програмі передбачено 36,8 мільйона гривень. При цьому у програмі благоустрою – це вже 39,1 мільйона гривень.

Крім того, з бюджету розвитку мають витратити на:

  • дорожнє покриття кладовища "Західне" – мільйон гривень;
  • водопровід із колодязями на тому ж кладовищі – 0,9 мільйона гривень.

Читайте також: "Анубіс" підзаробив: як в Одесі роблять бізнес на пам'яті про захисників

Енергогосподарство

На утримання об’єктів енергогосподарства за паспортом передбачено 34,7 мільйона гривень. 

При цьому у програмі благоустрою передбачено утримання на належному технічному рівні 10 дренажних насосних станцій, 12 підземних пішохідних переходів, 14 дощових насосних станцій, 2120 світлоточок на загальну суму 36,5 мільйона гривень.

Також у бюджеті розвитку зазначено капремонти насосного обладнання на п’яти об’єктах та двох дренажних станцій (№4 і №5).

Ремонти за депутатським фондом

Депутати одеської міськради з депутатського фонду направили кошти на капітальний ремонт елементів благоустрою територій по 28 адресах.

Дитячі та спортивні майданчики

На утримання 302 майданчиків передбачено 4,3 мільйона гривень, тобто в середньому 14,3 тисячі гривень на один об’єкт. Переліку цих майданчиків у публічному доступі не знайдено.

Виконання судових рішень

Згідно з судовим рішенням, Одеська міська рада разом з КП "Зелентрест" повинні у 2025 році сплатити громадянину, на якого ще у 2015 році впало дерево, через що людині встановили 2 групу інвалідності, 3,9 мільйона гривень. Але це не все. Суд встановив виплачувати чоловіку довічно по 42,8 тисячі гривень щомісячно. Тобто за недбальство чиновників, розраховуються мешканці Одеси. Адже навряд чи працівники КП та міськради скидаються на компенсацію зі своєї зарплати.

Читайте також: Коштовний деревопад: як одесити виграють в мерії суди щодо пошкоджених автівок

Преміювання працівників КП

Планується виділити 193,4 тисячі гривень на преміювання 5 працівників КП, що становить 38,6 тисячі гривень на одну людину. При цьому кого саме будуть преміювати – звичайних працівників чи керівництво – невідомо. 

Що стоїть за "ціною благоустрою"

Аналіз видатків Департаменту міського господарства показує, що мільярдні суми, закладені на благоустрій Одеси, охоплюють надзвичайно широкий спектр витрат – від ремонту доріг, мереж і зелених зон до преміювання працівників, закупівлі техніки, утримання кладовищ і довічних компенсацій за рішеннями суду. Частина напрямів має зрозуміле функціональне наповнення, однак окремі показники залишаються нечітко деталізованими або поданими у різних одиницях виміру, що ускладнює коректне оцінювання фактичних обсягів робіт.

Загалом структура видатків демонструє не лише масштаб благоустрою, а й потенційні ризики неефективності, які потребують більшої прозорості та повнішої аргументації з боку міської влади.

Читайте також: Плюс 2 мільярди: що Одещина може отримати з бюджету держави

Сергій Бондаренко