Між зручністю та формальністю: як ради Миколаївщини публікують бюджетні документи
12 листопада 2025 р. 18:51
4
ІЛЮСТРАЦІЯ: згенеровано ШІ
Миколаївська область — чергова зупинка у нашому "бюджетному квесті". Пошук рішень про місцеві бюджети тут виявився не менш захопливим, ніж на Одещині: десь потрібні документи з’являються за кілька кліків, а десь доводиться відкривати архіви, переходити між вкладками й розгадувати логіку розробників сайтів.
Попри те, що більшість рад Миколаївщини намагаються виконувати вимоги законодавства, далеко не всі роблять це зручно для громадян. Часто бюджетні документи оприлюднені у незручних форматах — сканованих PDF або багатосторінкових архівах, що перетворює пошук на справжній тест на витривалість. Деякі ради обмежуються лише текстовою частиною без додатків, інші розміщують файли у різних розділах сайту, через що знайти потрібну інформацію можуть лише найнаполегливіші.
Аналіз ЦПР показав: за формальними показниками відкритості громади Миколаївської області здебільшого дотримуються вимог. Але якщо подивитися глибше — відкритість часто залишається формальністю, а не реальним інструментом для громадського контролю.
Читати: Відкриті й мовчазні: хто з рад Одещини відкриває документи, а хто ховає їх у тіні
Як мало б бути
Згідно з законодавством, місцеві ради затверджують і роблять документи доступними для людей. При цьому інформація має бути відкритою та оприлюдненою у машиночитному форматі.
Перед тим як заглибитися в конкретику, варто зазначити: навіть у межах однієї області доступність та зручність сайтів громад сильно різниться. Деякі громади роблять все, щоб жителі легко знаходили потрібні документи, а інші перетворюють пошук на справжній лабіринт.
Отже, маємо три типи громад:
- ті, що виконують закон повністю;
- ті, що публікують, але з порушенням форматів;
- ті, хто формально "відписався" або ігнорує вимоги зовсім.
Це свідчить про те, що державний контроль за виконанням вимог публічності фактично відсутній, а процес залишено на самоплин.
Хто працює за правилами на Миколаївщині
З 57 місцевих бюджетів Миколаївської області повний порядок із публікацією документів мають 32 громади. Ще по 19 громадах оприлюднено повну інформацію — як саме рішення (чи розпорядження) про місцевий бюджет, так і всі додатки до нього. Окрема група — це 6 бюджетів, де на сайтах є лише саме рішення без додатків (чотири випадки) або взагалі не вдалося знайти жодного документа (два випадки).
Фактично, інформацію про бюджети намагаються публікувати всюди, однак далеко не завжди у форматах, передбачених законодавством. Поодинокі громади й досі демонструють мінімальну прозорість або формальне виконання вимог. Дехто досі вважає: головне, аби дані були, а у якому форматі — байдуже. Але така думка тримається лише до того моменту, коли ви спробуєте розібратися у самому бюджеті.
Читати також: Формально відкрито: як адміністрації на Миколаївщині оприлюднюють бюджетні документи
У більшості випадків додатки до бюджету публікуються у вигляді "з урахуванням змін". Щоб зрозуміти, які саме правки внесено, потрібно порівняти цифри по головних розпорядниках між двома документами. І тут починається технічний квест:
- Якщо формат Excel — це ідеальний варіант: можна скопіювати стовпчики, порівняти показники, проаналізувати динаміку.
- Якщо PDF — уже гірше. Навіть якщо файл не сканований, копіювати можна лише рядками. А у випадку сканованого PDF маємо лише картинку, яку треба розпізнавати або вручну передруковувати.
- Конвертація, перевірка з'їхавших рядків, розділення текстової та табличної частин — усе це зайва робота, яку мали б зробити органи місцевого самоврядування.
Саме тому формат — це не дрібниця. Від нього залежить, наскільки реально можна зрозуміти й проаналізувати бюджет громади. Третина рад області досі не перейшла на зручні формати.

Напівдокумент
Частина органів місцевого самоврядування (4 громади) обмежились публікацією лише текстової частини рішення. Такий підхід фактично позбавляє документ сенсу: текст містить лише загальні показники, тоді як усі деталі — доходи, видатки, трансферти, програми — містяться саме у додатках. Ба більше, у типовій формі рішення прямо зазначено: додатки є невіддільною частиною документа. Без них ми бачимо лише "обкладинку" бюджету без змісту.
Навігація наосліп
Інший бік відкритості — це зручність пошуку. Тут спостерігається цілий набір рішень і меню, які часто більше заплутують, ніж допомагають.
Меню, що веде не туди
Назви розділів загалом зрозумілі: "Офіційні документи", "Нормативно-правові акти", "Архів рішень". Але потрапити всередину іноді непросто. Наприклад, на сайті Широківської сільради, розділ "Документи" має випадаюче меню "Виконавчий комітет". Щоб дістатись потрібних файлів ради, треба натискати саме на "Документи", а не на пункти меню.
Так само побудовано доступ на сайті Веселинівської селищної ради. Користувачам доводиться вгадувати, куди саме натискати, щоб побачити потрібний документ.
Читати також: Відкриті, закриті, заплутані: як ради Баштанського району оприлюднюють рішення про бюджети
Архів замість рішення
Деякі ради публікують одразу пакети рішень цілих пленарних засідань — по 100–200 сторінок одним файлом. Так працює сайт Новомар’ївської сільської ради: порядок денний — на початку, а бюджетне рішення — аж після 40 сторінки, додатки — ближче до 180.
Інші, як Казанківська чи Братська селищні ради, дають лише архіви або посилання на сторінку засідання, де ще треба завантажити файл і вручну знайти потрібне рішення.
Такі варіанти формально виконують вимогу оприлюднення, але фактично унеможливлюють пошук.

Документи поза своїми розділами
Ще один тип плутанини — коли бюджетні документи публікують не у звичному розділі з рішеннями, а в окремому меню. Так, на сайті Куцурубської сільради частина документів лежить у "Офіційних документах", а бюджет — у спеціальному розділі "Бюджет".
У Коблівській сільраді — подібна ситуація: основний архів документів в одному місці, а "Бюджет громади" — в іншому. Якщо не знати це наперед, знайти рішення практично неможливо.
Читайте також: У лабіринтах місцевих сайтів: як ради Первомайського району оприлюднюють бюджетні рішення
Рішення без контексту змін
Окрема проблема — доступ до рішень про зміни у бюджет. На сайті Верховної Ради кожен закон відкривається у чинній редакції з усіма посиланнями на зміни. У місцевих рад такого немає. І хоча від громад складно вимагати парламентського рівня системності, приклади кращої практики є — як в Одесі, де у базовому рішенні можна перейти до документів, що його змінюють.
На жаль, жоден сайт органів влади чи місцевого самоврядування Миколаївської області подібного не має.
На завершення
Держава поки що приділяє замало уваги тому, як саме органи місцевого самоврядування публікують свої документи. У Бюджетному кодексі чітко визначені формати даних, але порядок розміщення — ніяк не врегульований.
Тож громади діють, як кому зручно: хтось робить усе правильно, хтось — "аби було". І поки це питання не стане предметом державного контролю, користувачам доведеться продовжувати свої "бюджетні квести" — між меню, архівами й PDF-файлами.
Читайте також: У пошуках бюджету-2025: як ради Миколаївського району оприлюднюють рішення
Сергій Бондаренко
Між прозорістю і тінню: як ради Вознесенського району оприлюднюють рішення про бюджети
28 жовтня 2025 р. 20:43
Відкриті й мовчазні: хто з рад Одещини відкриває документи, а хто ховає їх у тіні
22 жовтня 2025 р. 12:12
Відкриті, закриті, заплутані: як ради Баштанського району оприлюднюють рішення про бюджети
26 жовтня 2025 р. 10:18