Під домашнім арештом, але з новими контрактами: хто ремонтує колії в Одеському порту
06 листопада 2025 р. 17:15
113
Одеський порт. ФОТО: HaberDenizde/facebook
Черговий тендер на ремонт колій в Одеському порту віддали компанії, фігурантці кримінального провадження. Засновниця підприємства, за даними слідства, розробила схему заволодіння коштами АМПУ через завищення вартості робіт і вже перебуває під домашнім арештом.
Центр публічних розслідувань вирішив з’ясувати, що відомо про компанію, яка традиційно виграє підряди в АМПУ, та чи є у її діяльності “червоні прапорці”.
Наприкінці вересня Одеська філія ДП "Адміністрація морських портів України" оголосила тендер на капітальний ремонт колій і стрілочного переводу Північного парку на Митній площі. На ці роботи запланували майже 19 мільйонів гривень. Подання пропозицій тривало до 21 жовтня, але аукціон не відбувся — свою пропозицію подала лише одна компанія, постійний підрядник АМПУ — ТОВ "Метпроект". Згідно з тендерною документацією, роботи мають завершити до 31 грудня 2026 року, передбачена післяоплата.
Як виявилось, у вересні Інтент писав, що суд в Одесі залишив під арештом майно у справі про ухилення від сплати податків, фігурантом якої є саме ТОВ "Метпроект". Кримінальне провадження відкрили після аналітичної перевірки діяльності підприємства, яке з 2021 року уклало десятки договорів із філіями АМПУ на понад 155 мільйонів гривень і, за даними слідства, могло занизити податки на десятки мільйонів.
СКРИНШОТ: Prozorro
Аналіз показав, що частина матеріалів і товарів, які компанія нібито закупила у своїх постачальників, не потрапила до покупців і не використовувалася у роботі. Крім того, фірма декларувала взаємовідносини з підконтрольними компаніями на понад 30 мільйонів гривень — слідство вважає, що ці операції були фіктивними та могли призвести до ухилення від сплати ПДВ. Суд вирішив залишити арешт майна чинним.
До речі, однією з таких пов’язаних компаній є ТОВ "Анкор", яке нещодавно отримало підряд на капітальний ремонт причалу Чорноморського порту на понад 61 мільйон гривень. А вже у жовтні видання Наші гроші писало, що ДП "Ізмаїльський морський торговельний порт" замовило у "Метпроекту" реконструкцію залізничних колій за 43,14 мільйона гривень, хоча очікувана вартість закупівлі становила понад 36 мільйонів. І цей підряд компанія теж отримала без конкуренції — інші учасники на торги не прийшли.
За даними системи YouControl, товариство "Метпроект" зареєстроване в Одесі у 2013 році зі статутним капіталом понад 1 мільйон гривень. Власницею фірми є Ірина Волощук, яка наразі виконує обов’язки директора замість мобілізованого Олега Волощука. Вона також очолює інше одеське підприємство — ТОВ "Градієнт СВ", що належить Волощукам. За даними YouControl, основний вид діяльності компанії — неспеціалізована оптова торгівля.
З 2016 року компанія заробила на державних тендерах понад 411 мільйонів гривень, майже всі — від портових адміністрацій. Найуспішнішим для компанії став 2024 рік, коли вона отримала підрядів більш ніж на 109 мільйонів гривень.
СКРИНШОТ: YouControl
У матеріалах кримінального провадження, яке розглядав Чорноморський міський суд 20 жовтня 2025 року, йдеться, що засновниця і кінцева бенефіціарка компанії розробила план заволодіння коштами ДП "АМПУ" через завищення вартості робіт. Вона, за версією слідства, залучила до схеми свого сина — директора підприємства, а також службових осіб АМПУ. Разом вони організували подання тендерних пропозицій зі свідомо завищеними цінами, отримували контракти та подавали до Казначейства підроблені документи з фіктивними витратами. Суд обрав для підозрюваної запобіжний захід у вигляді домашнього арешту.
Як з’ясував Антикорупційний вимір, пов’язані з Волощуками компанії — "Градієнт СВ", "Будперспектива", "Колорит" і "Трансморсервіс" — неодноразово зустрічалися з ТОВ "Метпроект" на публічних торгах. Зокрема, "Градієнт СВ" щонайменше 28 разів виступав "конкурентом" компанії, "Будперспектива" — 11 разів, "Колорит" — 3 рази, а "Трансморсервіс" — понад 30 разів. Такі збіги, за висновком аналітиків, можуть свідчити про систематичні антиконкурентні узгоджені дії на торгах.
Крім того, підряд на ремонт естакади Одеського порту можуть віддати фірмі, яку підозрюють у розкраданні держкоштів через мережу підконтрольних компаній, завищення цін та тісні зв’язки з владою. Попри кримінальні провадження, вона продовжує вигравати масштабні державні контракти.
Анна Бальчінос