Відбудова, корупція та 340 мільйонів: як триває реконструкція мосту на Херсонщині

03 листопада 2025 р. 19:52

113

Відбудова, корупція та 340 мільйонів: як триває реконструкція мосту на Херсонщині

Зруйнований міст на Херсонщині. ФОТО: DREAM

На відновлення мосту біля селища Калинівське, зруйнованого під час бойових дій та підриву греблі Каховської ГЕС, запланували понад 340 мільйонів гривень. Реконструкція супроводжується суперечками та розслідуваннями щодо законності тендеру.

Центр журналістських розслідувань вирішив дізнатись, як відбувається відбудова мосту та чи є корупційні ризики у цьому проєкті.

Реконструкція мосту

У Херсонській області ініціювали відновлення мосту на автомобільній дорозі загального користування місцевого значення на території Калинівської територіальної громади Бериславського району Херсонської області. Згідно з даними екосистеми DREAM, міст розташований поруч із селищем Калинівське на автомобільній дорозі Калініндорф–Калинівське та перетинає річку Інгулець. Через бойові дії місто було повністю зруйноване. Після деокупації для потреб місцевих жителів підрозділи спеціалізованого військового формування спільно з Державною установою "Місцеві дороги Херсонщини" та Департаментом інфраструктури Херсонської ОВА облаштували тимчасову переправу.

Внаслідок підриву Каховської ГЕС російськими військами на правобережжі області деякі мостові споруди повністю затопило. На даний час відновлення потребує місто поблизу селища Калинівського Бериславського району. Загальна кошторисна вартість робіт становить понад 343 мільйони гривень.

СКРИНШОТ: DREAM

У 2023 році замовили проєктування за 5,1 мільйона гривень, які надійшли з державного бюджету у форму субвенції, та провели  експертизу проєкту.

Також демонтували зруйновані конструкції та встановили тимчасовий дерев’яний міст довжиною 111,92 метра. У проєкті зазначено, що для забезпечення належного експлуатаційного стану мостової споруди необхідне фінансування в сумі 336,279 мільйона гривень. Усі договори укладено на 100%. Проте поставки виконано лише на 2,27%, і стільки ж оплачено за рахунками. 

За даними екосистеми, роботи з реконструкції розпочалися 5 грудня 2024 року, а період дії договору триває з 19.04.2023 по 31.12.2025 року. Проєкт реконструкції мосту затвердив начальник Херсонської обласної військової адміністрації Олександр Прокудін також у 2023 році. 

Як виявилось, реконструкцію мосту Державна установа "Місцеві дороги Херсонщини" замовило ще на початку квітня 2023 року. Сума закупівлі тоді склала 485 мільйонів.

СКРИНШОТ: Prozorro

Пропозицію тоді подала лише одна компанія — ТОВ "Автомагістраль-Південь", з якою й уклали угоду на понад 330 мільйонів. В історії змін зазначено, що додатковий договір підписали у січні 2025 року. 

Суперечки щодо законності тендеру

Водночас за ухвалою Господарського суду Одеської області від 14 березні 2024 року заступник керівника Херсонської обласної прокуратури звернувся до Господарського суду Одеської області від імені держави (Південний офіс Держаудитслужби) проти Державної установи "Місцеві дороги Херсонщини" та компанії "Автомагістраль-Південь".

У позові прокурор просив скасувати рішення ДУ “Місцеві дороги Херсонщини” від 12 квітня 2023 року, яким "Автомагістраль-Південь" визнали переможцем публічної закупівлі, а також анулювати договір на виконання робіт за бюджетні кошти, укладений між установою та цією компанією 19 квітня 2023 року.

Прокурор у позові зазначає, що під час проведення цих торгів були порушені законодавчі вимоги. Зокрема, замовник незаконно не відхилив пропозицію компанії, не дотримався правил щодо визначення очікуваної вартості закупівлі, а також не оформив усі необхідні документи в тендерній документації.

СКРИНШОТ: Prozorro

Через це неможливо зрозуміти, на підставі яких даних учасник визначив ціну своєї пропозиції. Суд вирішив у задоволенні позову відмовити повністю.

Про підрядника

За інформацією YouControl, до вересня 2022 року власниками ТОВ "Автомагістраль-Південь" були одесити Валерій Коротков та Олег Наливаний. Нині кінцевим бенефіціаром компанії є житель Одещини Олександр Бойко.

Компанія також входить до списку обраних підрядників Укравтодору, які отримували найбільші замовлення в рамках програми "Велике будівництво". Лише у 2021 році "Автомагістраль-Південь" уклала контракти на суму 58,9 мільярда гривень.

За даними видання "Наші гроші", фактичним власником компанії нібито може бути бізнесмен Олександр Жуков — колишній тесть Романа Абрамовича та один із впливових діячів, який, за інформацією ЗМІ, контролює Одесу через колишнього міського голову Геннадія Труханова. Жуков, за їхніми даними, також має вплив на ТОВ "Ростдорстрой". Втім, керівництво "Автомагістраль-Південь" спростувало звинувачення щодо контролю з боку оточення Труханова.

Щодо доходів компанії, наразі на державних тендерах компанія заробила понад 158  мільярдів гривень. Найбільше — у 2021 році, понад 45 мільярдів. 

Кримінальні справи

Щодо кримінальних справ, це була не єдина в історії компанії. Так, у січні 2024 року Малиновська прокуратура подала позов щодо результатів тендеру на вибір підрядника для реконструкції Іванівського шляхопроводу в Одесі. За підсумками аукціону управління уклало договір із ТОВ "Автомагістраль-Південь". У матеріалах справи зазначено, що прокуратура просить визнати недійсними результати відкритих торгів та договір на виконання підрядних робіт за державні кошти на суму 1,609 мільярда гривень.

У жовтні 2024 року в компанії повідомили, що правоохоронці проводять обшуки, які, на їхню думку, були спрямовані на те, щоб заблокувати діяльність прибуткової фірми. Згідно з поясненнями компанії, обшуки відбувалися в офісних приміщеннях, квартирах працівників та приватних автомобілях, їх проводили співробітники Головного слідчого управління Національної поліції за рішенням слідчого Тараса Гірного спільно з Департаментом стратегічних розслідувань у межах кримінального провадження. Як повідомили в компанії, розслідування стосується кількох тендерів, які "Автомагістраль-Південь" у різний час вигравала на Prozorro в різних регіонах України.

СКРИНШОТ: YouControl

У червні 2025 року новопризначений генеральний прокурор України Руслан Кравченко повідомив, що підозри у справі проти одеського ТОВ "Автомагістраль-Південь" є законними, обґрунтованими та підтверджені результатами судових експертиз. Він також заявив, що дав доручення перевірити всі кримінальні провадження, пов’язані з компаніями, які працюють в інфраструктурному секторі.

18 червня сама компанія звинуватила правоохоронців у рейдерських діях. "Сталася замовна інформаційна атака на проєкт магістрального водогону "Інгулець – Південне водосховище", — наголосили в "Автомагістраль-Південь". У компанії вважають, що замовником є один із їхніх прямих конкурентів, а виконавцями — його партнери з силових структур.

А наприкінці жовтня в Херсонській області контракти на суму понад 800 мільйонів гривень отримали лише два підрядники. Обидві компанії раніше неодноразово потрапляли у журналістські розслідування через привласнення бюджетних коштів.

Анна Бальчінос