Корупція та 112 мільярдів: хто виграв підряд на ремонт естакади Одеського порту

30 жовтня 2025 р. 13:44

Корупція та 112 мільярдів: хто виграв підряд на ремонт естакади Одеського порту

ФОТО: ДП "Одеський морський торговельний порт"/facebook

Підряд на ремонт естакади Одеського порту може отримати компанія, яку підозрюють у заволодінні державними коштами через низку підконтрольних підприємств, завищені ціни та у зв’язках з владою. Попри кримінальні провадження, вона продовжує вигравати великі держпідряди.

Центр публічних розслідувань вирішив дізнатись, що приховує історія компанії. 

У жовтні Одеська філія ДП "АМПУ" оголосила торги на пошук підрядника для поточного ремонту першої черги естакади порту на Військовому спуску. На роботи запланували майже 16 мільйонів гривень, а аукціон відбувся 24 жовтня. Учасники мали забезпечити свої пропозиції на суму 450 тисяч гривень, а підрядник повинен завершити ремонт до 31 грудня 2026 року.

У торгах взяли участь дві компанії — "Підприємство “Маст-Буд” та "Група компаній “Автострада”. Остання наразі очікує рішення про підписання договору. Компанія входить до фінансово-промислової групи MS Capital, кінцевим бенефіціаром якої є бізнесмен Максим Шкіль. 

СКРИНШОТ: Prozorro

За даними системи YouControl, ТОВ "Група компаній “Автострада” зареєстроване у 2015 році у Вінниці зі статутним капіталом понад 1,1 мільярда гривень. З 2017 року компанія бере участь у держзакупівлях і вже отримала контрактів більш ніж на 112 мільярдів гривень — найбільше у 2021 році (понад 37 мільярдів) та у 2024 році (понад 35 мільярдів гривень).

Підприємство входить до бізнес-групи MS Capital, що об’єднує понад два десятки компаній у сферах будівництва доріг, логістики, торгівлі автомобілями, агробізнесу тощо. До її основних активів належать ТОВ "СП “Автострада”, ТОВ "Перша логістична компанія", ТОВ "3С Групп", а також кілька кар’єрів і агропідприємств.

Компанія також була серед провідних учасників програми "Велике будівництво", а нині отримує коштовні підряди на відновлення інфраструктури. Зокрема, компанія будувала водогін у Дніпропетровській області після підриву Каховської ГЕС — на суму понад 5 мільярдів гривень.

СКРИНШОТ: YouControl

Разом із тим, діяльність структури неодноразово привертала увагу правоохоронців і громадських організацій. Так, за однією з ухвал  Шевченківського районного суду, голова ГО "Нон-Стоп Україна" подавав скаргу, у якій заявляв, що засновник та кінцевий бенефіціар ТОВ "Група компаній “Автострада” нібито створив організовану злочинну групу. За його словами, через підконтрольних осіб і афілійовані компанії група системно заволодівала державними коштами, перемагала у багатомільйонних тендерах, зокрема на будівництво Подільського мосту у Києві, і встановлювала контроль над видобуванням корисних копалин у Вінницькій області. Суд скаргу відхилив, зазначивши, що у діях правоохоронців не вбачає бездіяльності.

Крім того, правоохоронці розслідують низку справ щодо можливих корупційних правопорушень у діяльності посадовців комунальної корпорації "Київавтодор" та її підрядників, серед яких — ТОВ "Автомагістраль-Південь". Слідство перевіряє понад десяток договорів на ремонт і будівництво об’єктів по всій країні.

За ухвалою Печерського районного суду Києва від 26 червня 2025 року, поліція встановила, що службові особи "Автомагістралі-Південь" створили низку підконтрольних підприємств, через які постачали матеріали та орендували техніку за завищеними цінами. Слідство вважає, що це призвело до переплат — близько 8 мільйонів гривень за бітумну емульсію та 30 мільйонів гривень за щебенево-піщану суміш, які замовники сплатили зайву ціну.

Також підряд вартістю понад пів мільярда гривень на ремонт причалу в Одеському порту отримала компанія, яку раніше звинувачували у розкраданні коштів під час попередньої реконструкції цього ж об’єкта. Попри кримінальне провадження та фінансові ризики, саме ця фірма стала єдиним учасником тендеру.

Анна Бальчінос