Ті самі люди, той самий причал: хто може отримати пів мільярда від Одеського порту
16 жовтня 2025 р. 12:52

Одеський порт. ФОТО:
Підряд на пів мільярда на ремонт причалу в Одеському порту віддали компанії, яку звинувачували у розкраданні коштів під час попередньої реконструкції цього ж об’єкта. Попри кримінальне провадження та фінансові ризики, саме ця фірма виявилась єдиною, хто подав пропозицію на тендер.
Про це повідомив Центр публічних розслідувань з посиланням на дані Prozorro.
У серпні Одеська філія ДП "Адміністрація морських портів України" (АМПУ) оголосила відкриті торги на виконання будівельних робіт із реконструкції причалу №7 в Одеському морському порту. Очікувана вартість закупівлі становила понад 539 мільйонів гривень. Завершити реконструкцію замовник планував до 31 грудня 2027 року. Під час постійних обстрілів Одеського порту там вирішили повернутися до довоєнного проєкту реконструкції причалу.
СКРИНШОТ: Prozorro
Втім, уже на етапі приймання пропозицій тендер викликав резонанс серед потенційних учасників. Зокрема, представники компаній звертали увагу, що нині існують обмеження у підтвердженні аналогічних договорів — багато підприємств не можуть надати документи про досвід робіт у портах, які нині залишаються тимчасово окупованими: Керчі, Бердянську, Маріуполі, Євпаторії та Феодосії.
У таких умовах додаткова вимога щодо наявності класу наслідків СС3, на думку учасників, ще більше звужувала коло потенційних претендентів. В АМПУ пояснили, що вимоги встановлені для підтвердження кваліфікації та технічної спроможності компаній, тому змінювати умови не стали.
Подати пропозиції можна було до 9 вересня 2025 року, однак жодна компанія не взяла участі. В результаті торги скасували через відсутність заявок. Проте вже 30 вересня АМПУ повторно оголосила тендер на пошук підрядника. Цього разу аукціон також не відбувся, оскільки пропозицію подала лише одна компанія — ТОВ "Ремонтно-будівельний трест ЧМП". Сума, яку вона запропонувала, була лише на близько 4 мільйони гривень нижчою за очікувану вартість закупівлі.
СКРИНШОТ: Prozorro
Журналіст ЦПР вирішив з’ясувати, що це за компанія, яка отримала контракт більш ніж на пів мільярда гривень, і чи має вона у своїй історії так звані "червоні прапорці".
За даними сервісу моніторингу YouControl, товариство було зареєстроване у 2001 році в Одесі зі статутним капіталом понад 833 тисячі гривень. Засновником є Богдан Олійник.
Як писали Наші гроші, причал у південній частині порту на акваторії Карантинної гавані був реконструйований ще у 1963 році. Нову реконструкцію почали у 2016 році. У 2017–2020 роках ТОВ "Ремонтно-будівельний трест ЧМП" виконало перший пусковий комплекс довжиною 163 метри, а у 2020–2022 — частину другого довжиною 223 метри. У 2024 році проєкт скоригували вдруге. Тепер залишилося завершити другий пусковий комплекс і виконати третій, який включає днопоглиблювальні роботи на акваторії причалу та підходах до нього.
За даними АМПУ, реконструкція передбачає збільшення довжини причалу з 357 до 387 метрів, поглиблення акваторії, розширення конструктивної ширини та підвищення допустимого навантаження на складські майданчики з 10 до 20 тонн на квадратний метр. Очікується, що модернізація підвищить пропускну спроможність причалу до 2 млн тонн вантажів на рік і забезпечить АМПУ додаткові доходи понад 100 мільйонів гривень щороку.
Також відомо, що у 2017 році Одеський "Ремонтно-будівельний трест ЧМП" під керівництвом Юрія Кузьменка належав 70-річній Аллі Бичковській. Вона також є власницею нині ліквідованого ТОВ "Ім-Мобілія", а також компаній "Фінансово-правова група “Континент” і "Фінансова компанія “Стандартний резерв”, спільно з Оленою Артьомовою.
Раніше співзасновницею переможця була 63-річна Лідія Янічева. У 2004 році вона створила ТОВ "Едельвейс Плес" і керувала ним до 2008 року, коли підприємство переоформили на Маргариту Федорович. До речі, з деякими бенефіціарами та керівництвом підприємство зберігає зв'язки й досі, що можна побачити в інфографіці.
У держзакупівлях товариство бере участь з 2010 року і загалом заробило понад 896 мільйонів гривень. Останній тендер ще не відображено у системі моніторингу, адже компанія очікує рішення про підписання угоди. Найбільший заробіток був у 2017 році — понад 787 мільйонів гривень, саме під час реконструкції причалу №7 Одеського морського порту. Після цього фірма участі в тендерах не брала.
СКРИНШОТ: YouControl
Загалом компанія брала участь у чотирьох закупівлях, замовниками яких були філія "Дельта-Лоцман" ДП "АМПУ", ДП "Держекоінвест" і саме "Адміністрація морських портів України".
Стосовно кримінальних проваджень, в останньому від 2023 року йдеться про — що ви думали? — щодо заволодіння державними коштами під час реконструкції причалу №7 Одеського морського порту за договором від 24.07.2017 року, на виконання якого службовими особами ТОВ "Ремонтно-будівельний трест ЧМП" укладено ряд договорів на виконання будівельних робіт та постачання товарно-матеріальних цінностей з підприємствами, що мають ознаки фіктивності.
Слідчий звернувся до суду з клопотанням про проведення обшуку автомобіля Range Rover Evoque 2013 року випуску, який перебував у користуванні колишнього директора підприємства. Метою було виявлення документів про субпідрядників, які брали участь у виконанні робіт за цим договором, зокрема даних про ліцензії, інженерно-технічний персонал, акти виконаних робіт, рахунки, накладні та бухгалтерські документи, що підтверджують рух матеріальних цінностей між ТОВ "Ремонтно-будівельний трест ЧМП" і ДП "АМПУ", а також між субпідрядниками — ТОВ "Трубмонтажком", ТОВ "Норлент Компані", ТОВ "Брукфілд" і ТОВ "Елко-Буд".
СКРИНШОТ: YouControl
Суд надав дозвіл на проведення обшуку, проте подальша доля кримінальної справи невідома — у реєстрах відсутня будь-яка інформація про її продовження чи закриття.
Водночас за даними OSINT, компанія має універсальні фактори ризику, які вимагають додаткових перевірок. Зокрема, звертають увагу на обмежену компетенцію посадових осіб, можливість визнання деяких правочинів недійсними, а також високі фінансові ризики — незадовільну стійкість та ймовірність несприятливих наслідків. Є також згадки про кримінальні справи, пов’язані зі злочинами проти власності, що створює репутаційні ризики. Крім того, компанія надає широкий спектр будівельних послуг, що може свідчити про багатопрофільність, але водночас — про потенційні ризики фіктивності.
Анна Бальчінос
21 вересня 2022 р. 16:40

15 листопада 2022 р. 10:17