Купити квиток на поїзд: квест та шахрайство

20 вересня 2024 р. 20:38

Купити квиток на поїзд: квест та шахрайство

Ілюстрація: ЦПР

За літні місяці 2024 року багато людей зіткнулось з тим, що придбати квитки на поїзд все одно, що пройти складний квест: мандрівники чекали, коли Укрзалізниця викладе квитки у продаж (а відбувалось це за 20 діб до відправлення о 8:00) й намагались швидко їх купити. Однак встигали не всі, адже за годину-півтори квитки закінчувались. З’явились чутки, що квитки спеціально скуповують, щоб потім перепродати втридорога.

Центр публічних розслідувань пройшов цей квест та перевірив інформацію щодо шахрайства. 

Перепона перша: скорочення строку придбання

На сайті Укрзалізниці в розділі "Відповіді на типові питання" розміщена інформація про те, що "оформлення проїзних документів, у тому числі електронних, здійснюється за 45-0 діб (на окремі поїзди 60 діб і 30 діб) до відправлення поїзда". Однак в реальності придбати їх можна тільки за 20 діб до відправлення.

"Інформація на сайті Укрзалізниці щодо глибини продажу проїзних документів стосується періоду до запровадження воєнного стану в Україні. Оформлення проїзду в далекому сполученні наразі здійснюється за 20 діб до відправлення поїзда", – йдеться в роз’яснені УЗ. 

При цьому люди скаржаться, що навіть за двадцять днів купити їх не можуть.


Фото: Скрин з соцмереж

Перепона друга: встигнути за півтори години

В серпні журналісти ЦПР намагалися купити квитки з Кременчука до Одеси. Вони приєдналися до покупки в день продажу о 7:59, купили десь о 9:30. Весь цей час не працював додаток, сервіс був недоступний, видавав технічні помилки. Включно до того, що квітки журналісти ніби придбали, навіть гроші списали, а потім сервіс видав збій, і квітки не викуплялися.



Фото: Скрин сайту Укрзалізниці

Гроші повернулися лише після звернення на технічну підтримку. Сума в три тисячі гривень була заблокована десь на пів години. Аби розв'язати питання журналісти телефонували на гарячу лінію, чекати на відповідь прийшлось хвилин 40.  



Фото: Скрин листування в Telegram

Застосунок, черга, бот

В соцмережі мандрівники також діляться лайфгаками, як придбати квитки: хтось їде на вокзал й намагається придбати квиток по старинці в касі, хтось чекає 8 ранку й намагається купити через застосунок, хтось користується ботом, який сповіщає про початок продажу й вільних місць, а хтось ботом, який сам купує квитки.

Однак всі ці способи мають як плюси, так і мінуси. На залізничному вокзалі треба вистояти чергу, та й не всі міста мають цей вокзал. Застосунок, за скаргами людей, зависає у потрібний час, так само й з ботом, який сповіщає про вільні місця – поки почнеш купувати, тих місць вже й немає. Деякі пасажири розповідали, що вже обрали потрібне місце, а на етапі оплати виявилось, що його вже викупили.

Більш-менш реально придбати квиток через бота, який купує. Однак треба активізуватись через Дія.Підпис. Для цього треба мати або ID-картку, або біометричний закордонний паспорт, або посвідку на проживання. Тож цей спосіб також не всім підходить.


Фото: Скрин з соцмереж

При цьому в Укрзалізниці розповіли, що моніторинг та автоматична купівля квитків недоступні для поїздів до/з Польщі (крім Інтерсіті+) та прямого поїзда Київ - Відень. "Проте працює функція отримання сповіщення про відкриття продажу квитків на ці напрямки", – додали в УЗ.

Крім цього вони повідомили, що регулярно проводять аналіз пасажиропотоку й можуть додавати додаткові вагони. "Інформація про наявність місць постійно оновлюється", – відповіли нам в УЗ.

Також за інформацією Укрзалізниці, аби стабілізувати систему продажу квитків та знизити навантаження, вони змінили час відкриття продажів на міжнародні поїзди: "Відтак старт продажів на поїзди польського напрямку відбувається о 9:00. Словацький, австрійський, молдовський напрямки, а також внутрішні рейси – о 8:00".


Фото: Скрин з соцмереж

Потреби воєнного стану

В Укрзалізниці звернули увагу на те, що зараз навантаження на залізницю сягає близько 100 тисяч пасажирів на добу. Реалізація місць починається з одного вагона кожного типу (СВ, купейний, плацкартний): "Коли у вагоні певного типу залишиться менш ніж чотири вільні місця, відкривається для продажу наступний вагон цього типу".

На кожну станцію за маршрутом прямування потяга виділяється своя норма місць на всі категорії вагонів, але пріоритет надається продажу з початкової до кінцевої станції, незалежно від того чи це перший день, чи інший день продажу квитків.

З введенням воєнного стану в Україні УЗ забезпечує потреби держави в першочергових безоплатних перевезеннях з огляду на необхідність оборони країни та гуманітарних цілях: евакуація населення, релокація підприємств, медичні перевезення та інше. "Постійно проводиться організація маршрутів евакуаційних поїздів з районів проведення воєнних дій (можливих бойових дій), яка потребує першочергового задіяння пасажирських вагонів", – розповіли в Укрзалізниці.

До того ж аби військовослужбовці могли поїхати у відрядження та відпустки, враховуючи, що вони не можуть заздалегідь планувати свої подорожі, в грудні 2023 року залізниця запустила онлайн-сервіс бронювання квитків для них. У застосунку ці квитки можна забронювати в меню "Профіль" - "Замовлення сервісів". Цей ресурс дає можливість отримати квитки зі спеціальної окремої броні для військовослужбовців: ці квитки відсутні у загальному продажу і призначені виключно для задоволення потреби в поїздках діючих військових Сил оборони України та членів родин поранених військовослужбовців. Спеціальна бронь доступна на певний перелік поїздів, які прямують до/з міст, наближених до зони ведення бойових дій.

У 2024 році цей сервіс став доступним і для родин поранених військовослужбовців, зокрема тих, кого Укрзалізниця евакуює спеціальними медичними поїздами. "Заявки на сервісі можна подати у термін від 5 діб до 6 годин до відправлення поїзда з початкової станції, а викупити заброньований квиток в касі не пізніше, ніж за 1 годину до відправлення поїзда", – йдеться у відповіді Укрзалізниці.

Невикуплені через цей онлайн-сервіс квитки повертаються в систему, як і всі інші заброньовані проїзні документи, тож їх можуть придбати інші пасажири: "Час повернення квитків до системи диференційований, з певною затримкою, щоб зменшити можливості шахрайських дій, а саме перепродаж квитків".

Купити квитки у перекупів

Через ажіотаж користувачі соцмереж висловлювали думку, що квитки якраз перекупи й скуповують. При цьому частіше це коментарі на кшталт: "подруга подруги через подругу купила" або "родичі родичів через знайомих домовились". До речі, коли журналісти ЦПР їхали поїздом у вагоні було доволі багато вільних місць, при цьому онлайн купити квитки було неможливо. А коли ми запитали в провідника, то почули відповідь: "Ми їх бронюємо і не викуповуємо, так вони завжди є, але купити ніхто не може".

ЦПР кілька разів телефонував і за наданим номером від провідника, і за тими, які ми побачили під деякими дописами у соцмережах. Однак ніхто квитка нам так і не продав – деякі номери не дійсні, в деяких випадках нам не відповіли. 


Фото: Скрин з соцмереж

При цьому був у нас і позитивний досвід: кілька разів улітку журналісти купували квитки без проблем. При чому не завжди за 20 днів до відправлення поїзда –  інколи за 18 та навіть за 12 діб. Направлення були Одеса – Чернівці – Одеса, Одеса – Львів – Одеса та Київ – Одеса. Купували звичайним способом через застосунок і не завжди з 8 ранку. 


Фото: Скрин з соцмереж

Тож сподіваємось, що Укрзалізниця виправить баги застосунку та додасть вагони на популярні напрямки, а квест під назвою "Придбай квиток УЗ" проходити не доведеться. 

Олеся Ланцман