Оборона на паузі: як Одеса згортала підтримку ТРО після рішень Труханова
09 листопада 2025 р. 20:14
69
ІЛЮСТРАЦІЯ: ЦПР
У перші дні повномасштабного вторгнення територіальна оборона мала стати щитом Одеси. Однак рішення міської влади свідчать: фінансування ТРО запустили із запізненням, а згодом — поступово згортали.
Аналіз рішень міськради, розпоряджень Труханова та звітів казначейства, які дослідив Центр публічних розслідувань, показує, як підтримка ТРО перетворилась на формальність.
Програма без грошей
Створення та забезпечення підрозділів ТРО, добровольчих формувань і руху опору визначено розділом III Закону України "Про основи національного спротиву". Водночас питання їх фінансування з місцевих бюджетів — окремо врегульоване статтею 14 цього ж закону. Саме на цей аспект — міські витрати Одеси на тероборону — варто звернути особливу увагу.
Рішенням Одеської міської ради було затверджено міську цільову програму сприяння розвитку підрозділів територіальної оборони та добровольчих формувань територіальної громади на 2022–2023 роки. Згодом її дію продовжили до 2028 року.
Втім, попри декларативну підготовку до національного спротиву, одразу після ухвалення програми виявилось, що у міському бюджеті на її реалізацію не передбачено жодної гривні. Тож вже 15 лютого, на позачерговій сесії, депутати були змушені вносити зміни до бюджету й закладати фінансування на "Заходи та роботи з територіальної оборони" — на суму 6,7 мільйона гривень. З них 6,6 мільйона мали піти на ремонтно-реставраційні роботи будівлі для розміщення Регіонального управління Сил територіальної оборони "Південь". Натомість ці видатки пізніше скасували.
Читайте також: 3% бюджету на ЗСУ: як Одеса за Труханова допомагала армії
Коли фінансування запрацювало
Після початку повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року, лише 7 березня Одеський міський голова Геннадій Труханов своїм розпорядженням вніс зміни до бюджету, що фактично дало старт фінансуванню територіальної оборони. Інформація про це одразу з’явилася на офіційному сайті міста.
Серед одеситів ходить історія, що в перші дні вторгнення Труханов нібито вичікував — не кваплячись публічно демонструвати підтримку Збройних сил. Та після того, як громадськість оприлюднила аналіз відсутності фінансування, а тодішній очільник Одеської ОВА Максим Марченко 6 березня "поговорив" із мером, гроші на тероборону все ж з’явилися. Чи було це саме так — достеменно невідомо, але факт залишається фактом: реальне фінансування ТРО з міського бюджету почалося саме 7 березня 2022 року.
2022: старт із запізненням
Хронологію змін у міському бюджеті 2022 року відтворити непросто. До початку вторгнення коригування ухвалювалися рішеннями сесій, а вже після 24 лютого — і розпорядженнями міського голови, і рішеннями виконкому. Наприкінці року міськрада знову повернулася до звичного формату — ухвалення змін рішеннями сесій.
Однак звіт казначейської служби дозволяє побачити, скільки саме коштів було виділено головним розпорядникам і як вони їх використали.

Найбільш провальним у частині виконання виявився департамент муніципальної безпеки. Згідно з паспортом бюджетної програми, саме він мав забезпечити "матеріально-технічне оснащення добровольчих формувань територіальної громади міста Одеси". Та у звіті про виконання програми йдеться, що "розбіжність між фактичними та затвердженими асигнуваннями виникла через невикористані кошти на придбання форменого одягу у зв’язку з відсутністю тендерних пропозицій".
Результат виявився невтішним — невиконання становило майже 60 мільйонів гривень.
2023: хаос у цифрах і рішеннях
У 2023 році бюджетний процес відновив чіткі рамки. Це дозволяє простежити, як змінювалися суми фінансування в розрізі головних розпорядників коштів. Аналіз показує, що процес почав набувати хаотичного характеру. Так, усі кошти, спершу передбачені виконавчому комітету, у липні були повністю зняті. Подібна ситуація сталася й з Управлінням розвитку споживчого ринку та захисту прав споживачів.
Водночас щодо управління капітального будівництва та департаменту муніципальної безпеки спостерігалася протилежна тенденція: протягом року їхні бюджетні призначення збільшувалися, а наприкінці — різко зменшувалися. У результаті планові видатки на кінець року були майже утричі більшими, ніж на початку.
Згідно зі звітом казначейської служби, саме управління капбудівництва продемонструвало найгірший рівень виконання — трохи понад третину виділених коштів.

Водночас аналіз міської цільової програми (редакція рішення № 3158-VIII від 02.07.2025 р.) викликає запитання. Пункт 1.1 передбачає "забезпечення розміщення Регіонального управління Сил територіальної оборони" шляхом проведення ремонтів, реставрації та реконструкції будівель до 2028 року. Але вже у 2023-му стартували роботи одразу на десяти об’єктах.
Незрозуміло, скільки ще об’єктів потраплять під дію програми — адже фінансування закладено на кілька років наперед. Й чи дійсно Регіональному управлінню Сил ТРО треба стільки об’єктів.
2024: згортання фінансування
У 2024 році тенденції змінилися. На початку року затвердили великі бюджетні призначення, але вже невдовзі почалося поступове скорочення фінансування — майже по всіх головних розпорядниках. Загалом за рік видатки за кодом 8240 зменшилися більш ніж удвічі.
Цікаво, що саме цього року з’явилася нова схема фінансування. Департамент внутрішньої політики отримав повноваження реалізовувати проєкт "надання фінансової підтримки інститутам громадянського суспільства (громадським та благодійним організаціям) на розв’язання питань забезпечення сил територіальної оборони міста Одеси".
Було створено конкурсну комісію й затверджено порядок відбору таких проєктів. Фактично між міським бюджетом і силами територіальної оборони з’явилася ще одна проміжна ланка. Проте, як показала практика, ця схема так і не запрацювала.
Згідно зі звітом казначейської служби, повністю виконати планові показники вдалося лише департаменту муніципальної безпеки. Решта головних розпорядників — навіть після скорочення призначень — не освоїли кошти в повному обсязі.

Якщо порівняти паспорти бюджетної програми на початок і кінець року, видно, що обидва заходи, передбачені загальним фондом, було скасовано. З чотирьох заходів бюджету розвитку залишилося лише два.
Усе це свідчить, що саме у 2024 році почалося поступове згортання фінансування територіальної оборони. Дані сервісу OpenBudget лише підтверджують це: майже 80% усіх річних витрат припали на першу половину року.
Читайте також: Охоронці одеського тилу: хто стоїть за громадськими формуваннями
2025: згортання триває
У 2025 році тенденція до згортання фінансування посилилася. Порівняння початкових і скоригованих бюджетних призначень демонструє суттєве зменшення сум, передбачених на заходи з територіальної оборони.
Крім того, із цього напряму повністю виключили не лише виконавчий комітет, а й департамент мунбезпеки. Це сталося рішенням сесії від 2 липня 2025 року, хоча підготовка до такого кроку почалася раніше.
Близько двох третин від скоригованих бюджетних призначень тепер спрямовано "інститутам громадянського суспільства (громадським та благодійним організаціям)". Однак, за даними звіту казначейської служби, за дев’ять місяців року річний план виконано лише на 11,3%.

Якщо поглянути детальніше, видно, що фактичні витрати стосувалися лише невеликих ремонтів будівель "для потреб територіальної оборони" та видатків департаменту міського господарства — на ремонт автомобільної техніки військових частин. Більше жодних витрат за цим напрямом Казначейство за дев’ять місяців 2025 року не зафіксувало.
Підсумки: тероборона на паузі
З наведеного аналізу очевидно: до початку повномасштабного вторгнення керівництво Одеси не сприймало розвиток територіальної оборони як пріоритет. А після 24 лютого 2022 року знадобилося одинадцять днів і публічний тиск — як з боку громадськості, так і з боку очільника ОВА Максима Марченка, — аби фінансування нарешті розпочалося.

У 2023 році процес залишався хаотичним: бюджетні плани зростали, але під кінець року з’ясувалося, що значна частина запланованих ремонтів "для потреб тероборони" не мала під собою реальних підстав.
2024 рік став початком згортання як планових призначень, так і фактичних видатків, а вже у 2025-му команда Труханова фактично залишила цей напрям напризволяще.
Сергій Бондаренко