Коштовний деревопад: як одесити виграють в мерії суди щодо пошкоджених автівок

19 січня 2025 р. 18:39

Коштовний деревопад: як одесити виграють в мерії суди щодо пошкоджених автівок

Ілюстрація: ЦПР

У 2024 році одеські суди винесли 313 рішень щодо цивільних справ, відповідачем або співвідповідачем в яких виступає Одеська міська рада (або виконком міськради чи її департаменти). Майже половина цих рішень стосувалась позовів, щодо компенсацій шкоди через пошкодження майна – так званий одеський деревопад. Тобто коли дерева, які мали видалити або гілки, які мали обрізати, падали на автівки.

Центр публічних розслідувань порахував, що згідно з торішніми рішеннями, які винесли суди перших інстанцій та з тими, які набрали чинність, з бюджету міста мають виплатити, як мінімум, 1,9 мільйона гривень компенсації.

Хто за що відповідає 

Згідно з положеннями та правилами Одеської міської ради, за так званий деревопад відповідають департамент міського господарства, департамент благоустрою міста, департамент екології та розвитку рекреаційних зон. Також відповідальні за дерева КП "Міськзелентрест" та КП "Житлово-комунальні сервіси". Згідно з законом, обов’язок доглядати за тим, як свою роботу виконують ці установи мають саме органи місцевого самоврядування (ОМС) – міська рада або її виконком. Тож найчастіше люди, автівки яких пошкодили дерева, подають позов щодо відшкодування ремонту та моральної шкоди до всіх цих установ та ОМС. 

І тут починається цікаве – ніхто не хоче брати відповідальність на себе. Наприклад, в березні 2023 року на автомобіль Toyota Rav 4, який був припаркований по вулиці Європейська, впало дерево. Рослина зламала дах, капот, ліве та праве крило, кришку багажника, розбило скло та дзеркала в машині. Власниця автівки попросила суд стягнути з виконкому ОМР, відповідних департаментів та КП 407,9 тисячі гривень компенсації за ремонт та 50 тисяч гривень моральної шкоди. 

Представник виконкому надав відзив, що відповідати мають департаменти та КП. На думку представника департаменту винний департамент благоустрою. Ті своєю чергою відповідальність перекинули на департамент екології та розвитку рекреаційних зон (такого висновку дійшла й представниця ЖКС "Фонтанський", на території якого росло дерево). А департамент екології зазначив, що утриманням рослин на прибудинковій території мають займатись підприємства та організації житлово-комунального господарства, підприємства, установи, організації та громадян – власники будинків. Відповідальність на підприємства поклав і представник КП "Міськзелентрест", який зауважив, що дерево, яке впало на автівку росло біля пункту прийому вторсировини, то вони й мають відповідати за пошкодження автівки.

Однак, вивчивши документи, які надали позивач та відповідачі, суд встановив, що оскільки дерево росло на землі комунальної власності й на баланс будь-якому з підприємств чи установ не передавалось, тож його власником є територіальна громада міста. Тому суд прийшов до висновку, що відшкодувати ремонт автівки має саме виконавчий комітет Одеської міської ради.

Тож виконком має сплатити власниці автівки 468 тисячі гривень (ремонт, моральна шкода та повернення судового збору). Однак, судові тяжби все ще тривають – відповідач подав апеляційну скаргу.

А ось в травні 2023 році гілка дерева впала на Renault Laguna й пошкодила задню частину кузова. Ремонт автівки коштував власнику 115 тисячі гривень. Цього разу людина одразу подала позов щодо відшкодування ремонту та 10 тисяч гривень моральної шкоди до виконкому ОМР.

Виконавчий комітет знову визнавати провину відмовився, перекинув й цього разу всю відповідальність на підпорядковані йому департаменти та КП. Однак і цього разу, суд дійшов висновку, що відповідати має саме виконком.

Рішення вже набрало чинності, тож виконком має виплатити позивачу 115 тисяч гривень за ремонт автівки та ще 5 тисяч гривень матеріальної шкоди.

Іноді власники пошкоджених автівок просять суд ділити суму шкоди на декількох відповідачів. Так, в серпні 2023 року дерево впало на BMW X5, яке було припарковано во дворі будинку, яким управляє КП "ЖКС  "Чорноморський". Позов власник подав як до виконкому, так і до ЖКС та департаменту міського господарства. Згодом суд долучив до справи відповідачів департаменту з благоустрою та відповідне об`єднання співвласників багатоквартирного будинку.

І знову почалось. Представники виконавчого комітету та департаменту міського господарства заявили, що відповідальними за утримання вказаного дерева є ЖКС та ОСББ. Представник ЖКС розповів, що договірні відносини з прибирання території не включають до себе утримання вказаного дерева, як і будь-яких інших дерев. А представник ОСББ зауважив, що вказана територія не була офіційно відведена Одеською міською радою у користування об`єднання й до того ж жодних дерев до балансу об`єднання міськрада не передавала. 

За результатами розгляду справи відшкодувати витрати власника автівки на ремонт і на суд мають виконком та його департаменти: міського господарства та благоустрою. Тож вони мають сумарно сплатити 410,2 тисячі гривень.

Відмітимо, що рішення ще не набрало законної сили.

Рішення не на користь одеситів

У випадках, коли власники пошкоджених автівок не вказують ОМС відповідачами, а зазначають лише якийсь з департаментів та КП, то рішення суду може бути не на їх користь.

Наприклад, в грудні 2022 року дерево впало на Mitsubishi Outlander, який був припаркований поруч з будинком на площі Михайлівська. Суд першої інстанції задовольнив позов та призначив департамент міського господарства та КП "ЖКС "Хмельницький" виплатити матеріальну шкоду у 508,1 тисячі гривень, 5 тисяч грн за сплачений судовий збір та 4 тисячі грн моральної шкоди.

Однак судді апеляційного суду саме через "не визначення балансоутримувача" рішення суду першої інстанції скасували: "Не доведена протиправність бездіяльності департаменту міського господарства Одеської міської ради та КП "ЖКС "Хмельницький", – йдеться у рішенні на апеляційну скаргу.

Скільки коштує бюджету не слідкувати за деревами 

Крім справ, які вже розглянуті й по яким є рішення, на розгляд чекають щонайменше 10 справ з компенсації через деревопад. Загальна вартість цих позовів 2,4 мільйона гривень.

Наприклад, власник пошкодженого деревом Mitsubishi Pajero Wagon просить суд стягнути з виконавчого комітету ОМР 1,5 мільйона гривень. Власник Hyundai Accent позвався на 274,6 тисячі гривень, а власник Lexus RX300 – на 124,1 тисячі гривень.

І все це гроші бюджету, платників податків, тобто мешканців Одеси. А в наш час цим мільйонам можна знайти набагато корисніше застосування. Наприклад, на майже 5 мільйонів, - загальний мінімум суми розглянутих та не закритих справ, які дослідив ЦПР, - можна придбати 10 найдорожчих РЕБів, або 20 мавіків. І всього лиш треба – одним контролювати, а іншим виконувати свої прямі обов’язки.

Олеся Ланцман