Схвалили, але не ухвалили: як Одеса голосувала за бюджет без бюджету

18 грудня 2025 р. 13:07

46

Схвалили, але не ухвалили: як Одеса голосувала за бюджет без бюджету

Сесія Одеської міськради. ФОТО: Наталка Довбиш/ЦПР

На минулому тижні в Одесі відбулася чергова сесія міської ради. Серед ключових питань порядку денного було і бюджетне. Зазвичай ухвалення головного фінансового документа міста проходило швидко й майже без дискусій. Але цього разу сценарій був іншим.

Не бюджет, а рекомендація

Перша принципова відмінність полягає в тому, що після запровадження в Одесі міської військової адміністрації депутати фактично позбавлені повноважень затверджувати бюджет. Нині функції зі складання, затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього та забезпечення виконання покладені на військову адміністрацію. Це прямо передбачено пунктом 5 частини 2 статті 15 Закону. 

Фактично єдине, що сьогодні можуть робити депутати, – ухвалювати рекомендаційні рішення щодо бюджету. І то лише з доброї волі начальника Одеської МВА Сергія Лисака. На цьому неодноразово наголошували й під час самої сесії.

Друга відмінність – у формулюванні рішення. Якщо раніше обранці ухвалювали рішення "Про бюджет Одеської міської територіальної громади" на відповідний рік, то цього разу депутати розглядали проєкт із незвичною назвою – "Про схвалення проєкту бюджету Одеської міської територіальної громади на 2026 рік".

У першому пункті документа зазначалося: "Схвалити проєкт бюджету Одеської міської територіальної громади на 2026 рік та внести на розгляд Одеській міській військовій адміністрації Одеського району Одеської області пропозиції про його затвердження згідно з додатком". Саме додатком і подавався проєкт рішення про бюджет міста.

Тобто по суті депутати звернулися до міської військової адміністрації з пропозицією затвердити підготовлений проєкт бюджету на 2026 рік. Остаточне ж рішення все одно залишається за Лисаком.

Порядок денний із сюрпризами

Перші труднощі виникли ще на етапі формування порядку денного. Хоча депутати одноголосно підтримали його за основу, далі в сесійній залі розгорнулася дискусія – як щодо самого порядку денного, так і щодо підготовки сесії загалом. Депутатка Ірина Куценко звернула увагу, що, на відміну від попередніх засідань, цього разу проєкти рішень надходили нерегулярно, з порушенням регламенту Одеської міської ради та вимог Закону. Крім того, порядок денний, який депутати отримали останнім, відрізнявся від того, що було винесено на голосування.

Її позицію підтримав депутат Олег Етнарович. Він зауважив, що ця сесія, ймовірно, "увійде в анали", адже з приблизно 160 питань порядку денного лише три були розіслані у встановлені строки. Тобто близько 98% питань, які розглядалися цього дня, були подані з порушенням регламенту. Окремо він наголосив, що це стосується і бюджетних питань.

А Депутат Олексій Єремиця висловився ще прямолінійніше: за його словами, регламент у міській раді системно не дотримується, так було завжди й, ймовірно, буде надалі.

Однак після зауваження керівника МВА Сергія Лисака, що наразі він бачить у сесійній залі дискомунікацію – між депутатами, а також між депутатським корпусом і департаментами ситуація почала змінюватися. Після цього депутати змогли затвердити порядок денний і перейти до розгляду питань по суті.

Перший блок рішень розглянули досить швидко, після чого перейшли до другого – "Проєкти рішень про бюджет та фінанси".

Коли правки з’являються в залі

Під час розгляду  звіту про виконання бюджету Одеської міської територіальної громади за 9 місяців 2025 року, депутат Володимир Корнієнко порушив питання щодо кредиту, який місто взяло у 2025 році, та його погашення. У відповідь депутат Олексій Потапський повідомив, що під час голосування за проєкт бюджету на 2026 рік були внесені зміни: кошти, передбачені на погашення тіла кредиту та відсотків за користування ним, спрямували до резервного фонду.

Після цього депутати одразу перейшли до пункту  схвалення проєкту бюджету Одеської міської територіальної громади на 2026 рік. Виконуючий обов’язки міського голови, секретар ради Ігор Коваль, виносячи проєкт на голосування, повідомив, що до нього є дві правки постійної комісії з питань планування, бюджету та фінансів.

Водночас у проєктах рішень, оприлюднених на сайті міськради, будь-яка інформація про ці правки була відсутня, що не відповідає статті 24 Регламенту ради. Проте депутатів більше цікавив зміст змін, а не порядок їх появи. Тож депутатка Світлана Осауленко поставила запитання начальнику департаменту економічного розвитку Андрію Розову щодо логіки ухвалення документів: чому спочатку розглядають бюджет, а лише потім – стратегію економічного розвитку.

У відповідь він пояснив, що за законом спочатку затверджується державна стратегія, потім регіональна, і лише після цього – стратегія розвитку територіальної громади, на що відводиться 12 місяців. Оскільки обласна стратегія була ухвалена 6 червня 2025 року, місто має затвердити власну стратегію до 6 червня 2026 року.

Наразі, за його словами, готовий лише чорновий варіант стратегії, який планують винести на обговорення найближчим часом, а в січні 2026 року – подати на розгляд сесії. 

Після цього депутат Потапський детально прокоментував правки до проєкту бюджету:

  • реверсна дотація зменшена з 881 млн грн до 151 млн грн;
  • місцевим бюджетам залишили 4% ПДФО, що додає бюджету Одеси 541 млн грн;
  • завдяки достроковому погашенню кредиту на 2026 рік додатково закладено 291 млн грн.

У результаті, за його словами, обсяг резервного фонду зріс на 1 млрд 651 млн грн.

Загалом, за озвученими показниками, бюджет становить:

  • 16 мільярдів 004 мільйони гривень доходів;
  • 15 мільярдів 881 мільйон гривень видатків.

Втім, у 2026 році планують розподіляти лише 12,5 мільярда гривень загального фонду. З них 500 мільйонів гривень заклали на допомогу Силам оборони України. За бюджетом розвитку передбачили 95 мільйона гривень на 10 медичних об’єктів, де роботи вже тривають. Решту – близько 3,5 мільярда гривень резервного фонду – планують розподіляти пізніше.

При цьому Центр публічних розслідувань не знайшов у відкритому доступі документа з бюджетними показниками, які під час сесії озвучував депутат Потапський.

Юридичні ньюанси

Зі свого боку звертаємо увагу на кілька моментів.

По-перше, відповідно до частини 1 статті 76 Бюджетного кодексу, проєкт рішення про місцевий бюджет перед розглядом на сесії має бути схвалений виконавчим органом ради. Водночас у публічному просторі відсутня інформація про погодження виконавчим комітетом правок, про які йшлося під час сесії.

По-друге, частина 4 статті 47 Закону визначає повноваження постійних комісій, зокрема щодо попереднього розгляду проєктів бюджету та підготовки висновків. Однак закон не надає комісіям права вносити зміни до проєктів рішень шляхом правок.

По-третє, положення про постійні комісії Одеської міської ради VIII скликання також не передбачає для бюджетної комісії повноважень змінювати проєкти бюджетних рішень, схвалені виконавчим комітетом.

Тож цього року депутати Одеської міської ради не ухвалювали сам бюджет, а лише запропонували проєкт бюджету міській військовій адміністрації. Водночас редакція документа, винесена на голосування в сесійній залі, відрізнялася від показників, які обговорювалися на громадських слуханнях 5 грудня та були схвалені виконавчим комітетом. Причина – правки, внесені постійною комісією з питань планування, бюджету та фінансів.

Усе це ставить під сумнів правомірність ухваленого рішення, адже зміни до проєкту бюджету не були погоджені виконавчим комітетом Одеської міської ради.

Читайте також: Як Одеса провела громадські слухання бюджету без бюджету

Сергій Бондаренко