Цифрова Одеса за понад 400 млн: єдиного квитка у всьому транспорті не буде

26 червня 2024 р. 10:01

Цифрова Одеса за понад 400 млн: єдиного квитка у всьому транспорті не буде

Фото: Одеська мерія

Одеська міська рада вирішила витратити 425 млн грн на "Цифрову трансформацію". Ця програма стала однією з найрезонансніших. Її розглядали майже тиждень та у підсумку депутатам вдалося зняти низку сумнівних змін. Місто відмовилося від приватного оператора електронного квітка, проте так і не стало на шлях введення єдиного квитка у всьому транспорті. Проте обіцяє бути більш відкритим.

Про всі особливості проєкту – у матеріалі ЦПР.


Електронний квиток та зупинки "майбутнього"

Цікаво, що як фінансовий результат вказано, що витрачено буде 425 559,8 тис. грн, у тому числі: 328 млн грн - кошти бюджету Одеської міської територіальної громади, а ще за рахунок інвесторів - 64 млн 700 тис. грн.

Тобто фінансовий результат від впровадження місто бачить тільки в витратах, проте не в прибутках чи/або економії від реформування. Звичайно, що значна частина грошей за рахунок інвесторів, що впроваджують електронний квиток.

Це й спричинило занепокоєння, адже під виглядом цифрової трансформації по суті планувалася передача приватному оператору функцій громадського транспорту.

Інвесторська сума вказана на забезпечення обліку пільгових категорій громадян та можливості онлайн-оплати при придбанні електронних квитків. Такий пільговий облік необхідний, проте чи навряд якійсь інвестор буде просто так надавати 64 млн грн на облік пільговиків. Йдеться, скоріш за все, про спробу повернутися до проєкту єдиного оператора.

Як пояснив директор департаменту інформації та цифрових рішень Андрій Сиваш, ідеться тільки про КП "Одесміськелектротранс", тобто про трамваї і тролейбуси. А це означає, що поки що сферу перевезень у маршрутках в муніципалітеті не планують реформувати.

Проте це викликало обурення депутатів, тому зранку, 26 червня, перед сесією в програму внесли рішення та скандальний пункт змінили. З нього прибрали приватного інвестора. Електронний квиток буде запроваджувати місто.

Всі органи влади на цифрову трансформацію

Викликає занепокоєння, що працювати над цифровізацією буде одночасно значна кількість чиновників. Більше аніж 88 млн грн планується витратити на обладнання, програмне забезпечення та обслуговування так званого кол-центру мерії та оновлення ПО. 

64 мільйони гривень планують витратити на забезпечення роботи телефонного зв'язку сервісу Єдиного контактного центру з безкоштовним коротким номером. За задумом, у ньому цілодобово мають працювати від 60 до 100 операторів, які прийматимуть від 2000 до 3000 дзвінків. 

Нормою вважається 144 дзвінка в день. Тобто 14 операторів на добу. Притому в мерії не наводять жодних даних, скільки сьогодні дзвонять одесити. Чи потрібні всі 100 операторів, як вказано в програмі.

Ще цікавіше, що в мерії за рахунок бюджету розробили портал окремого піару мера міста та планують витратити на його підтримку 136 тисяч гривень. Йдеться про технічну підтримку онлайн-платформи звітності Одеського міського голови.

Цифрова трансформація не буде безкоштовною

Забезпечення діяльності комунальної установи "Офіс цифрової трансформації Одеської міської ради" буде дорогим. Впровадження в діяльність Одеської міської ради цифрових інновацій та технологій і розвиток електронного урядування та електронної демократії вартує 28 млн грн.

Це окрім грошей на підтримку та оновлення десятків ресурсів.

Наприклад, планується витрачати 14,8 млн грн на пристрої за контролем за паркуванням (п. 4.1), обґрунтовуючи це збільшенням  надходжень до бюджету міста. Програма Парковки Одеси вже існує. Навіщо нова? Автори не пояснюють, хоча нею тільки почали користуватися одесити.

Також місто робить не єдину систему карти одесита зі всіма сервісами, а планує витрачати кошти на кожен напрямок окремо.

Наприклад,  розробка, впровадження, оновлення та технічна підтримка вебплатформи електронних сервісів та ветеранських послуг захисникам – 750 тисяч грн. Такі платформи є на рівні держави, чи потрібні вони окремо Одесі?

6,2 млн грн - на забезпечення роботи телефонного зв’язку сервісу Єдиного контактного центру з безкоштовним коротким номером  для мешканців м. Одеси з метою обробки дзвінків відносно консультацій щодо надання соціальних послуг і ще три - на схожі напрямки для ветеранів. Тобто 10 мільйонів тільки на контакт-центр по аналогічних напрямках.

Все на молодь та спорт

Окремо місто виділяє на оновлення та розвиток вебпорталів. Ось приклади: 

  • оновлення модулів, технічна підтримка інформаційного вебпорталу з питань молодіжної політики Молодіжної ради при Одеському міському голові - 132 тис. грн;
  • розробка, впровадження онлайн-платформи туристично-культурного хабу м. Одеси – 500 тис. грн;
  • придбання туристичних мультимедіакіосків – 100 тис грн;
  • розробка, впровадження, оновлення, технічна підтримка єдиного електронного адресного реєстру та історичних топонімічних назв – 200 тис грн тощо.

Цікаво, що місто планує розробку та впровадження електронного реєстру ліфтів, сканування технічних паспортів та супровідної документації на 275 тис грн. Але як планується збирати цю інформацію, адже всі багатоквартирні будинки фактично є співвласністю одеситів, а місто тут ані як не може впливати на обслуговування та наявність інформації.

Замість висновків

Ця програма, як і сама цифровізація важлива, проте не має жодних даних, чи обрана стратегія міста вірна, адже не було залучено представників IT-сфери для оцінки, а найважливіше, для збереження від хакерів персональних даних. Про таке обговорення та експертну оцінку програми не має ані слова.

А також ще більш цікаво, що тільки чотири депутати прийшли на презентацію та обговорення. Отож обранців від міста або не хвилює це питання, або проєкт вони вважають поки що сирим та тим, що не потребує обговорення. А ось публічно одеситів на обговорення не запрошували взагалі.

Олеся Калайтович