Плюс 2 мільярди: що Одещина може отримати з бюджету держави

22 листопада 2025 р. 12:02

22

Плюс 2 мільярди: що Одещина може отримати з бюджету держави

ІЛЮСТРАЦІЯ: згенеровано ШІ

Підготовка до ухвалення державного бюджету на 2026 рік виходить на фінішну пряму. Центр публічних розслідувань проаналізував, що саме змінюється для місцевих бюджетів Одеської області та які нюанси приховує головний фінансовий документ країни.

Про дотації

Найперше впадає в око суттєве коригування обсягів базової дотації. У початковому варіанті проєкту закладали 1,8 мільярда гривень для 79 місцевих бюджетів області. До другого читання сума зменшилася до 1,4 мільярда, і вже для 78 бюджетів.

Паралельно помітно скорочується й реверсна дотація – кошти, які місцеві бюджети передають до державного. Якщо у першій редакції це було 1,1 мільярда гривень, то в доопрацьованому проєкті – лише 384,4 мільйона гривень.

Зменшується й додаткова дотація на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях, що постраждали від повномасштабної агресії росії. Спершу на 2026 рік передбачали 1,3 мільярда гривень для 64 бюджетів, але до другого читання залишилося 437,8 мільйона для 50 бюджетів.

Водночас у проєкті до другого читання з’являється новий рядок – додаткова дотація на функціонування територій, де тривають бойові дії. Вона стосується 59 бюджетів області.

Тож у підсумку між першим і другим читанням загальна сума дотацій, передбачених Одеській області, зросла на 928,3 млн грн.

Про субвенції

Ситуація тут складніша: значна частина субвенцій прописана загальними сумами без розподілу між громадами. Конкретні обсяги визначатиме Кабмін, а кошти надходитимуть до територіальних громад через обласний бюджет. Тому сказати, скільки саме отримає кожен бюджет в Одеській області, наразі неможливо.

Наприклад, загальний обсяг освітньої субвенції на 2025 та 2026 роки однаковий – 103,1 мільярда гривень. Утім, у проєкті бюджету-2026 не виявлено субвенції на здійснення доплат педагогічним працівникам закладів загальної середньої освіти. У 2025 році вона становила майже 12 мільярда. При цьому тривають дискусії, що зарплати вчителям треба підіймати і скоріш за все, ці суми будуть змінюватися.

Крім цього у первинному проєкті була також субвенція на забезпечення окремих видатків районних рад, спрямованих на виконання їх повноважень – 1,4 мільйона гривень кожній із семи рад області. До другого читання її прибрали.

Читайте також: Як в Труханова мільярд на благоустрій виділили

Натомість суттєво зростає субвенція на харчування школярів: якщо у 2025 році на харчування учнів передбачалося 4,6 мільярда гривень, то у проєкті 2026 року – 14,3 мільярда. Але це цифра для всієї країни; скільки дістанеться бюджету області, стане відомо після урядового розподілу.

Збільшуються й субвенції на підтримку окремих закладів охорони здоров’я та публічні інвестиційні проєкти в цій сфері. У 2025 році це було майже 3 мільярди гривень, у 2026-му – вже майже 5,2 мільярда. Знову ж таки, це загальноукраїнський обсяг, а конкретні цифри для Одещини визначатимуться урядом.

Інтрига бюджету-2026

У проєкті з’являється абсолютно нова субвенція – на компенсацію різниці в тарифах на тепло, гарячу воду та централізоване опалення, яка утворюється протягом року. Її обсяг – 15,2 мільярда гривень на всю країну. Раніше таких видатків не передбачали.

Натомість держава скасовує зарахування 4% від ПФДО до бюджетів громад. Нагадаємо, із 2022 року бюджети громад тимчасово отримували на 4% ПДФО більше, ніж передбачає Бюджетний кодекс. Це був виняток, запроваджений для стабільного проходження опалювального сезону та вчасних розрахунків за енергоносії.

У проєкті бюджету-2026 ця норма вже відсутня. Тобто уряд пропонує повернутися до стандартного розподілу ПДФО:

  • 25% – державний бюджет,
  • 15% – обласні бюджети,
  • 60% – бюджети громад.

Але тут вже стали на диби органи місцевого самоврядування, вимагаючи від уряду самі, через свої асоціації та через народних депутатів України подовжити цю норму стосовно 4% ПДФО. Частина депутатів подала відповідні правки до проєкту бюджету на 2026 рік. Це все зазначено у правці №1034 таблиці пропозицій до проєкту Закону (покликання, будь ласка).

Одночасно з цим пунктом 2.12. Порівняльної таблиці (сюди теж покликання, будь ласка) щодо врахування Бюджетних висновків Верховної Ради України при доопрацюванні проєкту Закону України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» відхилені зазначені пропозиції щодо залишення додаткових 4% ПДФО у бюджеті громад.

Фактично, частина депутатів «за» залишення цих 4% за громадами, Уряд – проти. Не забуваємо, що виконувати державний бюджет буде саме Уряд.

Також нагадаємо, що якщо невикористані кошти бюджету залишаються на рахунках громад, то невикористану субвенцію прийдеться повертати до державного бюджету з закінченням бюджетного періоду.

***

Тож, як бачимо, сьогодні фактично триває активний торг між представниками місцевого самоврядування, які наполягають на збереженні додаткових 4% ПДФО, та урядом, який пропонує повернутися до базової моделі розподілу доходів. А проєкт державного бюджету на 2026 рік підготовлено до другого читання без урахування цих 4%.

Додатково невизначеним залишається питання підвищення зарплат учителів. Відповідно, усі наведені показники – лише попередні. Остаточні цифри залежатимуть від того, як домовляться уряд і парламент.

Сергій Бондаренко