Затримання, обшуки, провадження, перевірки: розслідування-2024 на ЦПР

31 грудня 2024 р. 18:01

Затримання, обшуки, провадження, перевірки: розслідування-2024 на ЦПР

Колаж: ЦПР

За результатами 2024 року розслідувачі ЦПР звітують, що деяких фігурантів наших матеріалів затримали, відомства проводили перевірки, обшуки та відкривали кримінальні провадження. Спонукали їх до цього ви, наші читачі, та ваші перегляди. 

Про результати наших цьогорічних розслідувань та аналітичних матеріалів - розказуємо у цьому матеріалі. 

На варті одеського "котла"


Дивіться наше розслідування на YouTube

Перший у нашому топі – знятий наприкінці липня фільм "На варті одеського котла" про громадські формування, які патрулюють місто, "працюють" на блокпостах, отримують бюджетні кошти та заробляють на військовозобов’язаних. Він об’єднав три текстових розслідування про понад 30 громадських формувань, які співпрацюють з Нацполіцією Одещини:

Вже в вересні після нашого розслідування прокурори Київської окружної прокуратури м. Одеси викрили на корупції заступника голови ГФ "Підрозділ сприяння правоохоронним органам". Його підозрюють у допомозі в ухиленні від мобілізації військовозобов'язаних.


Фото: Нацполіція

За інформацією Одеської обласної прокуратури, чоловіку інкриміновано вимагання та одержання неправомірної вигоди (ч. 4 ст. 368-3 КК України). За винагороду представник ГФ обіцяв оформити посвідчення працівника громадського об’єднання, члени якого мають "бронь" від мобілізації та можливість безперешкодного пересування під час комендантської години. При цьому, відмова від пропозиції супроводжувалася погрозами передати особисті дані військовозобов’язаного до ТЦК та СП. Підозрюваного затримали після одержання 2 тисяч доларів за виготовлення та видачу посвідчення інспектора з охорони громадського порядку громадського формування.

Також в жовтні в Одесі затримали голову громадської організації за торгівлю бронюванням. Він пропонував військовозобов'язаним "допомогу" з отриманням документів про непридатність до служби за 2500 доларів.

Смертоносна модифікація


Дивіться наше розслідування на YouTube

В квітні ЦПР зняв фільм "Смертоносна модифікація" про оновлені "шахеди" з посиленою бойовою частиною, які виробили в "Алабузі", і якими рф атакувала Одесу 2 березня. Журналісти дослідили, якими безпілотниками обстрілюють зараз Україну і хто з росіян може бути до цього причетним.

В результаті атаки був зруйнований весь під’їзд дев’ятиповерхового будинку на вулиці Добровольського, знищені 18 квартир, десятки квартир зазнали пошкоджень. Ірано-російський дрон вбив 12 людей, серед яких п’ятеро дітей. Найменшій дитині було всього три місяці. Ще 20 жителів міста отримали поранення. 

При цьому в "Алабузі", де росіяни виробляють смертоносну зброю, по сусідству продовжують працювати міжнародні компанії.  

"Очевидно, що країна-агресор готова витрачати великі кошти й ресурси на виготовлення зброї проти українців. І для росіян немає різниці — вражати військові цілі чи бити по цивільним. Схоже, головна ціль для них — це терор і вбивства", - каже авторка розслідування Олена Чернишова.


Фото: Telegram/Baza

Через кілька тижнів США наклали санкції на іранську компанію Sahara Thunder, про яку писав ЦПР, і яка передавала "шахеди" рф. А ріівно через місяць після трагедії в Одесі, 2 квітня, українські дрони атакували "Алабугу", де рф модифікує іранські "шахеди". 

По той бік мережі Petromol


Дивіться наше розслідування на YouTube

Після того, як Центр публічних розслідувань зняв фільм про заправки Petromol, які "засвітилися" в незаконному будівництві, ухилянні від сплати податків, у співпраці з рф, слідче управління Головного управління Національної поліції в Одеській області почало досудове розслідування в кримінальному провадженні за ч. 3 ст. 197-1 КК України. Йдеться про будівництво споруд на самовільно зайнятій земельній ділянці.

Розслідування журналістів вийшло 16 лютого 2024 року, а кримінальне провадження відкрили вже 20 березня. 


Фото: ЦПР

Ми писали, що під парасолькою мережі Petromol працює низка приватних компаній, які з першого погляду не пов’язані одна з одною. Тож дослідити діяльність кожного підприємства, яке ховається під незареєстрованим брендом "Petromol", вкрай проблематично. Однак певні відомості в відкритих джерелах є.

Наприклад, у 2018 році Оболонський районний суд Києва надав дозвіл на доступ до речей і документів низки компаній у рамках розслідування справи про незаконне зберігання та збут підакцизних товарів через мережу Petromol. Тоді слідство встановило, що бренд можуть контролювати  ТОВ "Вітла-ПСВ", ТОВ "Тадій" і ТОВ "Інтер-нафта". Компанія "Інтер-нафта" фігурує у провадженні про незаконне будівництво заправки. Так, у 2018-му Овідіопольський районний суд розглядав клопотання по справі про незаконне використання земельної ділянки, на якій побудували автозаправну станцію у Прилиманському. Також компанія "засвітилась" у можливому пошкодженні водовідведення та бар’єрного огородження на трасі Київ-Одеса в Біляївському районі. Крім цього в судовому реєстрі є відомості щодо можливого пошкодження частини автодороги Київ-Одеса під час будівництва чергового комплексу Petromol.

І от 5 серпня 2024 року слідчий суддя Київського районного суду м. Одеси розглянув клопотання слідчого поліції у кримінальному провадженні щодо самовільного будівництва будівель та споруд автозаправних комплексів "Petromol" на самовільно зайнятих земельних ділянках на території Біляївського, Роздільнянського, Болградського та Ізмаїльського районів Одеської області та надав дозвіл на тимчасовий доступ до речей і документів. 

Йдеться про будівництво п’яти АЗС. Згідно з ухвалою, правоохоронці встановили, що документи на оренду земельних ділянок відсутні.

"Крім того, встановлено, що службові особи ТОВ з метою отримання ліцензії на право роздрібною торгівлю пальним надали до органу ліцензування, документи які можуть містити ознаки внесення не достовірних відомостей", - йдеться в ухвалі.

ЦПР зазначав, що судячи з гугл-мапи, в регіоні зосереджені близько 15 заправок Petromol — переважно на півдні області, під Одесою, а також декілька на шляху до кордону з невизнаним і контрольованим рф Придністров’ям. Крім цього декілька заправок працює в Молдові. 

В тому, що заправки мережі працюють тільки за готівку, ми пересвідчились на власні очі, відвідавши два комплекси під Одесою. Заправники відразу попереджають, що безготівковий розрахунок неможливий. Та й каси на заправках взагалі немає. Чеки також нам не видали. З персоналу — лише одна людина на весь комплекс. На наш запит у Бюро економічної безпеки в Одеській області відповіли, що відомство з 2021 року проводить розслідування за фактом можливого ухилення від сплати податків. 

Про те, як власники цієї мережі в іншій країні співпрацюють із країною-агресором, доставляючи туди вантажі й, вірогідно, сплачуючи податки, читайте тут. Сподіваємось, що цю ситуацію дослідять представники Державного бюро розслідувань та фінмоніторингу. Адже з початком повномасштабної агресії рф проти України й введенням воєнного стану будь-яка співпраця з країною-агресором має бути під пильним контролем.

Глибоководний випуск: ціна довготривалого проекту


Дивіться наше розслідування на YouTube

Після того, як ЦПР зняв фільм-розслідування "СМОРІД, корупція, СУДИ: сумна історія "Глибоководного випуску" про економічний та екологічний провал довготривалого проекту, в Одеській міськраді повернулись до цієї теми.

Під час засідання комісії з питань ЖКХ заступниця Одеського міського голови Ганна Позднякова наголосила на тому, що було зазначено в розслідуванні: наразі скидання каналізаційних стоків здійснюється до Хаджибейського лиману через каналізаційну помпову станцію "Північна", але обсяги скидання збільшуються й станція може не впоратись з ним. Натомість глибоководний випуск будувався як розв'язання цієї проблеми, але наразі навколо нього точиться кілька кримінальних справ, випуск недобудований.


Фото: засідання комісії з питань житлово-комунального господарства

"Його було б гарно добудовувати й запускати, бо на нього витратили вже багато коштів зокрема з державного бюджету й поки там все не згнило остаточно треба щось з ним вирішувати", - зазначила Позднякова.

ЦПР наголошував, що під час будівництва 350 млн "злили" в трубу. В результаті комісія з питань ЖКХ підтримала ініціативу, щоб піднімати питання перед Кабміном та отримати дофінансування і завершити глибоководний випуск, передавши його місту.

Скандали з деклараціями 

ЦПР постійно слідкує за деклараціями топчиновників та депутатів Півдня і це має свої результати.

Ми аналізували, хто з одеських декларантів не подав фінансову звітність, а до чиєї обмежили доступ. Так, декларація голови Одеської районної державної адміністрації Олександра Гринчака була прихована НАЗК. Після нашої публікації документ відкрили та показали статки. З'ясувалося, що під час повномасштабної дружина топчиновника придбала автомобіль Porsche Cayenne 2023 року випуску, а сам він отримав у володіння, але без права користування, катер Finval 555.


Фото: Facebook Олександра Гринчака

У декларації вказується, що торік Гринчак користувався Toyota Camry 2023 року випуску, а з 2022 року користується ще Lexus LX 570 2021 року випуску, а з 2021 року автівкою Toyota FJ Cruiser 2014 року. Усі автівки, що знаходяться у користуванні Олександра Гринчака, належать Вадиму Гринчаку, з огляду на однакові по батькові, вочевидь брату посадовця.

Після того, як ЦПР привернув увагу до декларацій глави Одеської обласної ради Григорія Діденка, ним зацікавилось НАБУ й, навіть були обшуки.


Фото: ЦПР

За інформацією нардепа Олексія Гончаренко, обшуки проводились по двом кримінальним провадженням, одне з яких саме незаконне збагачення. По цій справі разом з Григорієм Діденком проходить і його дружина - народна депутатка Юлія Діденко. 

Як повідомляв ЦПР, глава облради в 2022 році задекларував отримання в подарунок годинник Hublot вартістю 457 тисяч гривень. Тим часом в декларації Юлії Діденко також задеклароване отримання її чоловіком годинника Hublot, але вартістю 594 тисяч 950 гривень. Тобто різниця у вартості склала 135 тисяч гривень. 

Як написала місцева журналістка Ірина Гриб, правоохоронці вважають, що грошовий дохід у період з 2020 по 2023 рік сімейства Діденків перевищує задекларовані доходи майже на 17 мільйонів гривень. Ще у декларації не вистачає квартири на Лідерсівському бульварі, двох автомобілів: Audi Q8 та Mercedes-Benz C 200. У деклараціях Діденка, за даними Гриб, не вистачає й доньки, яка проживає з ними та власне придбала Мерседес, не маючи на це коштів. На Ауді їздить дружина та хоч автомобіль 2021 року випуску, в 2022 його не було зазначено в документі.

Також Гончаренко й Гриб пишуть, що вдома у подружжя Діденків знайшли багато готівки.

Також привернула увагу НАЗК досліджена ЦПР декларація заступника голови Одеської обласної ради, депутата Олексія Урбанського


Фото: Facebook Олександра Урбанського 

Ми писали, що він задекларував годинники: Jaeger-LeCoultre, Chopard, Breguet, Girard-Perregaux, Maurice Lacroix, Patek Philippe, Audemars Piguet. НАЗК це зацікавило, але вони не змогли встановити точну вартість цього майна. 

Крім того політик задекларував 40 тисяч грн на банківському рахунку, тоді як станом на кінець звітного періоду від'ємний залишок становив -53,8 тисячі гривень. 

ЦПР писав, що Урбанський придбав автомобіль Audi SQ8 2021 року випуску за смішні 18 тисяч гривень. Але НАЗК виявив, що він також придбав Audi RS Q8 за пів мільйона гривень, але до декларації її не вніс. Тепер йому доведеться платити штраф від 17 до 42 тис. грн.

Загалом Національне агентство з питань запобігання корупції під час повної перевірки декларації політика виявило недостовірність на загальну суму 540 тисяч гривень.


Ілюстрація: ЦПР

Зазначимо. що Урбанській фігурує в іншій нашій аналітиці. Нам стало відомо, що він отримав дозвіл на виїзд за кордон за системою "Шлях" від Одеської ОВА. Депутат двічі за літо 2022 року їздив за кордон. Цю інформацію ми отримали завдяки тому, що ЦПР виграв суд проти Одеської ОВА щодо доступу до інформації з системи "Шлях".

Також НАБУ зацікавила декларація голови Одеської районної ради Віталія Барвіненко. ЦПР повідомляв, що з нерухомості екснардеп задекларував:

  • Дві земельні ділянки в селі Марлахівка Київського району загальною площею 2,8 тисячі кв.м.
  • Квартири: в Києві (27,9 кв.м), Одесі (54,4 та 43,6 кв. м), Затоці (38,7 кв.м), Греції (53 кв.м).
  • Нежитлове приміщення в Маріуполі площею 50,7 кв.м (володіє ним з 2011 року).
  • Дві квартири в Одесі площею 63,1 та 48,8 квадратного метра, які йому подарували позаторік.

Політику повідомили про підозру в незаконному отриманні компенсації за оренду житла. За даними слідства, екснардеп маючи власне житло в центрі Києва, отримав понад 613 тисяч гривень незаконної компенсації за користування готельним номером у період з 2016 до 2019 року.


Фото: Інтент

Барвіненко коментував нам, що це провадження існує з 2018 року, жодних слідчих дій за цей час з ним не проводилось. І от чомусь саме зараз про нього згадали.

Тетраподи, або як закопати в пісок бюджетні кошти


Ілюстрація: ЦПР

В жовтні ЦПР писав, що в Одеській області наприкінці весни 2024 року на узбережжях Чорного моря почали встановлювати бетонні оборонні споруди – тетраподи – проти потенційної висадки російської техніки. Взагалі на усі фортифікаційні споруди області виділили 2,7 млрд грн. Через кілька місяців тетраподи затягнуло в пісок. В листопаді нарешті будівельна техніка підрядника почала діставати з піку фортифікаційні споруди.


Скрин з відео GANUL

Після аналітики ЦПР про те, як закопали в пісок бюджетні кошти на фортифікації, Департамент капітального будівництва та дорожнього господарства Одеської обласної державної адміністрації підписав меморандум із Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз Міністерства юстиції України щодо забезпечення прозорості, професійності та законності під час реалізації проєктів з будівництва об'єктів фортифікації на території регіону.


Фото: Одеська ОВА


Фото: Іван Русєв

Наразі все більше фортифікацій викопують з піску та відтягують трохи далі від узбережжя, що вони знов не поглинали у воду.

Купити квиток на поїзд: квест та шахрайство

Після аналітики ЦПР про те, який потрібно пройти квест та шахрайство, щоб купити квиток на потяг, правоохоронці оголосили підозри десятьом працівникам Укрзалізниці за організацію злочинного угруповання, що перепродувало квитки на потяги.


Ілюстрація: ЦПР

За інформацією правоохоронців, організував схеми голова однієї із профспілкових організацій.

"Для цього він підібрав команду з-поміж керівництва та посадовців очолюваного ним раніше виробничого підрозділу станції Київ-Пасажирський. З кожного рейсу керівник потягу повинен був занести "касу" - від 2000 гривень з маршруту по Україні та від 2000 до 5000 євро з найпопулярніших закордонних сполучень. Лише за шість місяців 2024 року за схемою перевезення пасажирів АТ "Укрзалізниця" недоотримала понад 70 млн грн, які осіли в кишенях зловмисників", - зазначають у поліції.

З початку повномасштабної війни та закриття неба попит на залізничні квитки виріс у рази. Користуючись ажіотажем, працівники УЗ запровадили кілька схем. 

"Щоб ці схеми працювали голова профспілки особисто погоджував кандидатів на посади начальників потягів та провідників та пояснював правила гри, а також приймав рішення щодо пролонгації трудових контрактів. У разі схвалення кандидатур, вони обов’язково повинні були вступити до профспілки та кожного місяця сплачувати внески. А це - понад 350 000 гривень з усіх її членів. Якщо людина не погоджувалася на ці умови, її переконували, не призначали на посаду або переводили на іншу", - кажуть в поліції.

Відповідно до першої схеми, провідники продавали пасажирам місця у службових купе, які не реалізуються у системі вільного продажу квитків за 300-500 євро, без належного оформлення квитанцій. Залежно від виду потягу, у вагоні було 4-6 таких місць. 

Згідно із другою схемою, її учасники до дати відправлення викуповували квитки на вільні місця та напередодні відправлення рейсів реалізували пасажирам за цінами вдвічі-тричі вищими за офіційну вартість. У цих квитках дані пасажирів не відповідали вказаним у бланку проїзного документа та у системі продажу квитків. Їм так само не виписували квитанції, як того передбачають правила перевезення Укрзалізниці. 

Отримані кошти не відображалися у фінансовій звітності після виконаних рейсів, а розподілялися між усіма учасниками. За шість місяців 2024 року Укрзалізниця недоотримала понад 70 млн грн, повідомляють правоохоронці.

Окрім того, що ці кошти осідали в кишенях працівників УЗ, їхні дії призводили до штучного дефіциту проїзних квитків у системі вільного продажу.


Фото: Нацполіція

Саме про це писав ЦПР у статті "Купити квиток на поїзд: квест та шахрайство". Зазначимо, що про схему не під запис нам повідомляв саме провідник, але ми не змогли зідзвонитися за наданим номером.

Зараз десяти учасникам організації слідчі повідомили про підозру. Залежно від ролі та участі у схемах, підозрюваним інкримінують ч. 1, 2 та 3 ст. 255 (створення, керівництво злочинною спільнотою або злочинною організацією, а також участь у ній) та ч. 1 та 2 ст. 364 Кримінального кодексу України (зловживання владою або службовим становищем). Під час обшуків правоохоронці вилучили майже 5 млн гривень, автомобілі, чорнові записи, документацію, телефони тощо.

Екологічний конфлікт з цементним заводом на Одещині


Дивіться, як жителі села Вигода скаржаться на викиди цементного заводу.

Після привертання уваги ЦПР щодо промислових викидів цементного заводу в селі Вигода на Одещині, звернення місцевих мешканців до Уповноваженого ВР з прав людини, до села нарешті приїхала комісія з представників Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, Одеської обласної військової адміністрації та Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України. У складі перевіряючих також були директорка департаменту екології та природних ресурсів Одеської ОДА Ірина Шатохіна та в.о. заступника начальника Одеської РВА Андрій Тимченко


Комісія та місцеві мешканці біля цементного заводу. Фото: ЦПР

Як писав ЦПР, понад десять років мешканці Вигоди намагаються змусити керівництво цементного заводу, який працює в межах села, зменшити кількість шкідливих викидів у повітря. Адже мілкий пил та викиди несуть екологічну загрозу як довкіллю, так і здоров’ю людей. Однак, не дивлячись на те, що в 2023 році Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу встановила наявність перевищення допустимих норм викидів за певними речовинами, Департамент екології та природніх ресурсів Одеської ОВА дозволив підприємству не те що працювати, а й розширити виробничі потужності.

Ми з’ясували, що компанія, яка довгий час забруднювала довкілля, має зв’язки з держаудитслужбою, податковою та співпрацює з фірмою-прокладкою підсанкційного колишнього "короля доріг" Араїка Амірханяна.

Ната Чернецька